KBS

Ett år etter at Fersk Sjokomjølk og Fersk Iskaffe med mjølk ble lansert på literskartong, kommer de nå i mindre format for convenience-markedet.

Økologisk på farten

Med fersk sjokolademelk og iskaffe med melk i halvlitersformat entrer Rørosmeieriet denne høsten convenience-markedet med sine økologiske produkter.

Publisert Sist oppdatert

For ett år siden lanserte Rørosmeieriet smaksatt melk for første gang i den vanlige literskartongen. Økologisk Fersk Sjokomjølk og Fersk Iskaffe med Mjølk har naturlig smak med kun 3 prosent uraffinert rørsukker og er helt uten tilsetningsstoffer som karragenan.

Kunden må læres opp

På det økologiske meieriet er de opptatt av å foredle meieriprodukter så skånsomt som mulig slik at mest mulig av de naturlige egenskapene og næringsinnholdet beholdes. Fordi melken er fersk, har produktene samme holdbarhet som vanlig melk.

– Ikke alle vet at disse produktene må ristes. Vi har ikke tilsatt kunstige ting, og derfor blir det bunnfall. De må ristes godt, og her har vi nok litt opplæring foran oss, erkjenner meieribestyrer Trond Vilhelm Lund ved Rørosmeieriet. Han mener det er et kvalitetstegn at kartongen må ristes – det betyr at kunden kjøper et produkt uten tilsetningsstoffer.

– Jeg tror kundene søker det ekte, naturlige, det som smaker godt!

Var skeptisk

Meieriet bestemte seg for å teste ut halvlitersformatet etter at Godt brød hadde vært på besøk tidligere i år. De ville gjerne ha de smaksatte produktene i sine utsalg.

– Da åpner det seg jo et bredere convenience-marked også. Vi ser jo også nedgangen i salget av vanlig søtmelk, og tror smaksatt melk kan være et grep for å opprettholde volumet, sier Lund.

Selv innrømmer han at han var skeptisk til å skulle «forurense den hvite, gode mjølka».

– Men når vi klarte det, var jeg utrolig stolt. Fersk melk uten tilsetninger innen smaksatt melk viser vei for resten.

– Det er flere som har etterspurt et økologisk, godt alternativ uten tilsetninger i et on the go-format. Men det er første gang vi prøver med et mindre format på flytende produkter utenom fløte, så vi må teste, prøve og lære, sier Trond Vilhelm Lund.

Rørosmeieriet har hatt en god sommer og er i vekst.

– I sommer lanserte vi ferdigmat med vår Røros Rømmegrøt, og nå går vi inn i convenience-markedet. Det er to nye retninger på kort tid. Da er det utfordrende å samtidig konsentrere seg om tradisjonsbærerne, sier Lund.

Powered by Labrador CMS