


Nyheter
– Til tross for dyrtid opplever vi ingen nedgang i etterspørselen etter økologisk, sier Økologisk Norge-sjef Markus Lohne Hustad i en pressemelding.
Omsetningstallene i årets rapport er basert på innrapporterte og justerte tall fra et utvalg store markedsaktører. Direktoratet opplyser om bedre vekst i økosalget via Bondens marked i de store byene, enn i dagligvarebutikkene. Dette samsvarer med Hustads erfaringer. Men flere av de nettbaserte aktørene, som Oda og Dyrket, er ikke er tatt med i direktoratets rapport, og disse melder om betydelig vekst i økosalget til Økologisk Norge.
– Produktkategorier som egg og barnemat, der økologiske varer har en større del av totalmarkedet, ser ikke ut til å være tatt med i omsetningstallene for dagligvare. Særlig salget av økologisk frukt og grønt, kommer dårlig ut i direktoratets rapport. Flere av våre kilder, som selv er fruktprodusenter, har opplevd både etterspørsel og salg av betydelig større kvanta enn det dagligvarebransjen har klart å selge. Det er mildt sagt oppsiktsvekkende når enkeltaktører med topp kvalitet økofrukt i sesongen, på egen hånd klarer å selge 10-12 tonn egen frukt, mens landets samlede dagligvarehandel ikke klarer å selge mer enn sju tonn totalt – ifølge direktoratets rapport, påpeker Hustad.
Økologisk Norge erfarer videre at Landbruksdirektoratets rapport for omsetning av økologiske varer, oppgir inkonsistente tall fra år til år, slik at det er vanskelig å si noe rimelig sikkert om utviklingen i salget. Årets rapport konkluderer med en svak økning på 0,5 prosent i forbrukermarkedet for økologiske varer.
– Men i årets rapport er omsetningstallene for 2022 hele 6,6% høyere enn de tallene som ble oppgitt i fjorårets rapportering for det samme året. Dersom omsetningstallene i fjorårets rapport for 2022 er riktige, har ikke omsetningen fra 2022 til 2023 økt med 0,5 %, slik det står i årets rapport, men med 7,1 %. Det er en betydelig forskjell, særlig sett i lys av at det politiske målet for utvikling av økolandbruket er knyttet til utvikling i etterspørselen, mener Hustad.
Den gjeldende strategien for økologisk landbruk i Norge sier at den norske produksjonen skal møte etterspørselen i markedet.
– Når tallene for økologisk salg er så langt fra å vise det faktiske salget, samt at etterspørselen fra forbrukere blir usynliggjort om man ikke kan velge økologisk mat vil det ikke være mulig å målrette produksjonen mot etterspørselen. Ytterligere viser ikke statistikken noe om hvilke økologiske importerte varer som er solgt, og dermed ikke hvilke markedsmuligheter norsk landbruk går glipp av, sier Hustad.