Nyheter

Lucas Braathen får Ole Robert Reitan og Rema 1000 i ryggen i sin videre alpinsatsing. Foto: Øyvind Breivik | Reitan Retail

Rema 1000 blir hovedsponsor for Lucas Braathen

Rema 1000 har inngått sponsorsamarbeid med alpinisten Lucas Braathen.

Publisert Sist oppdatert

– Da Rema strakk ut hånden og ville bruke meg som ambassadør for inkludering, så traff det meg, det føltes veldig riktig, sier Lucas Braathen.

Alpinisten, som la opp etter å ha vunnet slalåm-cupen sammenlagt i fjor, meddelte nylig sin retur til alpinsirkuset – nå med det brasilianske flagget på brystet. Nå er det altså klart at comebacket gjøres mulig med Rema 1000 som hovedsponsor.

Reitan Retail-sjef Ole Robert Reitan og sponsorsjef Vidar Riseth representerte selskapet da nyheten ble avslørt på en pressekonferanse på Ullevål i Oslo torsdag.

– Vidar og jeg er barnslig alpininterreserte, så da vår favorittalpinist skulle gi seg i en alder av 23 tok vi kontakt og sa at om du har lyst til å stå på ski igjen, så måtte han ta kontakt. Og det tok ikke så lang tid før vi skjønte at han tenkte i de baner. Og her sitter vi, sier Reitan.

Hvor store summer Braathen får å rutte med i den videre satsingen, holdes hemmelig.

– Vi deler ingen summer, men det jeg kan si er at det er et stort nok bidrag til at jeg kan satse videre, og at en del av sponsoratet innebærer at 250.000 kroner årlig går til stiftelsen min i de tre neste årene, sier Lucas Braathen.

Økonomisk støtte til barn

The Lucas Braathen Foundation har som mål å gi tilbake til den delen av samfunnet som har tillatt ham å leve ut sine egne idrettsdrømmer. Fondet skal gi økonomisk støtte til barn som ikke har økonomiske ressurser til å delta i vintersport.

– Takket være denne avtalen, kan fondet nå for første gang dele ut midler, opplyser Braathen.

Heller enn penger ønsket partene å snakke om verdier og inkludering. Braathen er kjent som en utøver som går sine egne veier og har sin egen stil, noe han har måttet tåle mye hets for. I Reitan Retail opplever han å ha funnet en partner som gir rom for annerledesheten.

– I Reitan Retail driver vi mange ulike konsepter i syv land. Vi har ansatte fordelt på 95 ulike nasjoner, og alle religioner og kjønn er representert. Vi er et mangfoldig system der vi dyrker annerledesheten, og hvor alle skal få lov til å være seg selv, sier Ole Robert Reitan.

– Vi har 16.000 til 17.000 arbeidsplasser bare i Norge, og det finnes en plass i vårt system for de aller fleste, Det er kanskje vårt viktigste samfunnsoppdrag, å gi dem som står utenfor systemer en vei inn i arbeidslivet. Alle er hjertelig velkommen til å være en del av oss, uansett hvordan de er. Reitan Retail er egentlig en inkluderings og integreringsmaskin, fortsetter han.

– Uproblematisk

At Rema 1000 skal sponse en brasiliansk utøver, er uproblematisk, mener sponsorsjef Vidar Riseth.

– Alle barn og unge har forbilder, og de har de Bruyne, Ødegaard eller Ronaldo på ryggen. Vi mener det viktigste er at de har gode forbilder, og Lucas kan gi mye tilbake til idretten og inspirere unge.

– Det betyr mye for meg å kunne fortsette satsingen i samarbeid med en norsk aktør, og at jeg kan bidra tilbake til det samfunnet jeg er vokst opp i. Og en viktig del av samarbeidet er nettopp å koble det til stiftelsen, som handler om å inkludere barn i idrettsfellesskapet. For meg er det viktig å kommunisere budskapet om at det er plass til alle og kombinere det med handling, sier Braathen.

– Mange faller dessverre utenfor, og vi skal stå der for å hjelpe dem tilbake i idretten, kulturlivet eller arbeidslivet. Vi har tro på enkeltindividets rett til å utfolde seg og utvikle seg, sier Reitan.

Da Braathen for kort tid siden kunngjorde sin retur til alpinbakkene, fikk han en hilsen fra den brasilianske fotballstjernen Neymar. Det var stort, medgir han.

– Det største sjokket var at Neymar visste hvem jeg var. Det skal stå på gravsteinen min når jeg takker for kaffen!

Brasiliansk kaffe, formoder vi.

Powered by Labrador CMS