KBS

Kioskene hadde solid vekst i butikkomsetningen i fjor. Illustrasjonsfoto: Foodora

Kjempevekst for kioskene i fjor

Butikkomsetningen i norske kiosker gikk opp hele 13,6 prosent i 2022, den største økning på mer enn 15 år. For bensinstasjonene gikk det motsatt vei.

Publisert Sist oppdatert

­Det kommer frem i NielsenIQs årlige rapport om servicehandelen i Norge.

– Omsetningen i landets kiosker og bensinstasjoner ble i stor grad påvirket under pandemien. Aktivitetsnivået og den generelle ferdselen i samfunnet tok seg kraftig opp i 2022. Vi ser nå at dette påvirker omsetningsutviklingen for servicehandelen når vi sammenligner omsetningen i 2022 med omsetningen i 2021, skriver kommunikasjonsansvarlig Gunnar Portvik i NielsenIQ i en pressemelding.

Den totale omsetningen i servicehandelen for de produktgruppene som NIQ måler, var på 12,9 milliarder kroner i 2022. Dette var 0,8 prosent mer enn i 2021. I samme periode er antall utsalgssteder redusert med 5,6 prosent. Snittomsetningen går følgelig opp. Det er kioskomsetningen som bidrar til veksten, omsetningen i landets bensinstasjoner gikk ned i 2022.

Norske kiosker omsatte for 3,7 milliarder kroner i 2022, og omsetningen økte med 13,6 prosent. Økning i kollektivtrafikk og generelt mer ferdsel i byene, og rundt trafikknutepunkter er en av forklaringene for veksten. Samtidig som omsetningen økte gikk antall utsalgssteder kraftig ned. I 2022 var det 927 kiosker i Norge mot 987 i 2021. Det var færrest nedleggelser i Nord-Norge, og flest i Midt-Norge og Oslo.

I 2022 omsatte Norske bensinstasjonskjeder kiosk- og dagligvarer for 7,1 milliarder kroner, dette er -3,1 prosent mindre enn i 2021. Inkluderer vi bilrekvisita, utleievirksomhet, andre bilrelaterte tjenester, propan (forbruker propan) og bilvask, var omsetningen 9,2 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. En nedgang på -3,5 prosent% forhold til i fjor.

Det var 963 bensinstasjoner i Norge i 2022. 52 færre enn i 2021.

Powered by Labrador CMS