Mat på farten

Fjorårets kampanje innbrakte over 200 000 kroner til Skravlekopp. Det er noe May Britt Østby, Country Manager i Espresso House Norge er godt fornøyd med. Foto: Espresso House/Skravlekopp

Bekjemper ensomhet med Skravlekopp i julen

Når julerushet setter inn, vender kampanjen CupTogether og Skravlekopp tilbake. Dette er Espresso House sitt initiativ for å bekjempe ensomhet.

Publisert Sist oppdatert

­Forrige jul ga Espresso House 1 kr for hver kopp med bryggkaffe som ble solgt. Det resulterte i over 200 000 kroner til formålet. Nå i desember vil Espresso House igjen engasjere seg for den samme saken.

– Med én kopp av gangen kommer vi til å fortsette arbeidet vårt for å forebygge og bekjempe ensomhet. Ved å gi penger til Skravlekopp også i år, viser vi at CupTogether er en viktig, etablert og langsiktig satsing for oss, sier May Britt Østby, Country Manager i Espresso House Norge.

Sammen mot ensomhet

For det innsamlede beløpet på 200 000 kroner har Skravlekopp etablert seg på flere universiteter og høyskoler rundt i landet, og videreført de to årlige kampanjene sine «Sammen i sommer» og «Sammen i desember», samt holdt folkebevegelsen gående i hele landet.

– Vi er veldig glade for at Espresso House velger å være aktive i kampen mot ensomhet, og vi er utrolig takknemlige for donasjonene til Skravlekopp, sier Venke Knutson fra Skravlekopp.

Skravlekopp drives av Venke Knutson og har som mål å skape lett tilgjengelige møteplasser, øke bevisstheten rundt hvordan vi møter hverandre og bidra til at vi sammen forebygge og redusere ensomhet i samfunnet.

Kaffe fører oss sammen

I Norge elsker vi kaffe, og vi drikker store mengder av det. Kaffe er ikke bare en drikk som skal nytes, men også en sosial aktivitet som fører mennesker sammen. Vennskap og kjærlighet oppstår over en kopp kaffe. Nye ideer klekkes ut og hjerter åpnes.

– Vi ønsker å skape positive og varme møteplasser i samfunnet, så det betyr mye for oss å støtte Skravlekopp i det viktige arbeidet de gjør. Vi ser og møter daglig ensomhet i kaffebarene våre, og hvis vi kan bidra til at flere føler seg sett og hørt, er det ekstremt verdifullt, sier May Britt Østby.

Grønn kopp = Slå av en prat

En Skravlekopp er en grønn kopp som viser at du gjerne slår av en prat. Om du ønsker litt skravling eller tilbyr det er opp til deg.

Donasjonene på 1 krone per solgte kopp med bryggkaffe skjer i desember i alle kaffebarer og omfatter salg over disk, forhåndsbestilling og abonnement.

I julesesongen tilbyr Espresso House to typer bryggkaffe: Julekaffe, som er en tradisjonell sesongblanding som vender tilbake i Espresso House-sortimentet år etter år, og Signaturbrygg, som er et medium brent blanding.

Bli Skravlekoppsertifisert

Ønsker din bedrift eller organisasjon også å bidra i kampen mot ensomhet, er det mulig å engasjere seg. Noen av kravene som stilles er blant annet:

  • har Skravlekopper lett tilgjengelig
  • raushet og inkludering i målsettingene sine
  • tar sitt samfunnsengasjement på alvor (community building)
  • jobber aktivt for å redusere / forebygge ensomhet både hos seg selv og i lokalsamfunnet
  • legger til rette for at alle kan bidra for å skape gode menneskemøter og nye fellesskap
  • er stolte av sitt sosiale engasjement og gjør en forskjell både innad og utad

Skravlekopp er tilgjengelig i kommuner, studiesteder, bedrifter, idrettsforeninger, kjøpesenter og kaféer i hele Norge.

Les mer om Skravlekopp her.

Powered by Labrador CMS