En flying start for STREET!

30 000 enheter i uken

Publisert

CONVENIENCE: Våren 2019 lanserte BAMA en rekke nye ferske produkter i serien STREET!. Mottakelsen har vært formidabel, kanskje fordi det er et moderne og tidsriktig produkt som konkurrerer

direkte med dagligvarehandelens «grab and go» tilbud.

Av: Karine Hildonen Henriksen

Den nye serien STREET! består av mange smaksrike og tidsriktige måltider til folk i farta. Her får du wraps, burritos og måltidssalater, sier kjededirektør i BAMA, Ottar Ferstad.

Burritos’ene er et litt større måltid og den bør varmes, mens både wraps og salatene spises som de er.

Wraps’en er litt mindre og rettet litt mere mot det feminine, med kylling, laks og finnes også som vegan. Dette er med andre ord et tillegg til våre måltidsløsninger i «Mett og go» serien. «Unge Cecilie på 22» vil eksempelvis heller velge et STREET!-produkt fremfor Olapakka, som kanskje er rørleggerens favoritt.

Ferstad tror noe av årsaken til den gode mottakelsen kommer av at dette også er en hyggelig bruttobygger for butikkene.

Det er enkelt å legge i hyllene for bransjeaktørene, og det fremstår som moderne for kundene.

BAMA lanserte det nye konseptet i midten av mai, og de var spent på mottakelsen.

Vi lagde en del nye resepter, men vi har også brukt noe av det vi har hatt fra tidligere. Tallene fra juli og august viser at vi ligger på om lag 30 000 enheter i uken. Her har vi mer enn doblet salget på disse produktene totalt sett. Det er spesielt wraps og burritos som har slått an.

Hvis vi ser på forbrukerverdien, de blir som regel solgt for 69 kroner i butikken, tilsvarer det rundt 100 millioner i året i conveniencebransjen.

Kun tilgjengelig i convenience

Ferstad understreker at dette produktet er øremerket for convenience.

Vi kommer ikke til å lansere dette mot dagligvare eller storkjøkken forøvrig, legger han til.

Noe av årsaken til suksessen med dette produktet, er at vi treffer markedet veldig god. Det er nytt og moderne, og ikke minst et praktisk og enkelt en-hånds-produkt å ta med seg på farten. Eksempelvis som når du står med kofferten i den ene hånden, og samtidig er sulten og vil ha noe å spise, sier Ferstad.

Av den grunn selger dette produktet veldig godt på flyplasser legger han til.

Kylling på topp

Kylling og meksikansk i sammen, blir veldig ofte en suksess.

Men vi selger også godt av kebab-varianten og thai kylling-varianten, sier han. Også vegan-varianten går unna.

Nye ferdigretter i sikte

På planen står også et nytt tilskudd av ferdigretter i serien STREET!.

Streetfood kan være så mangt, derfor har vi her mange muligheter til å utvikle nye spennende ferdigretter, sier han.

Dette er ifølge Ferstad et produkt som vil passe godt til bransjens sitt-ned-løsninger.

Disse kan varmes opp og spises i butikk, eller så kan kunden ta med seg måltidet hjem.

Det jeg kan røpe, er at dette blir moderne retter, og ikke lapskaus og gulasj. Vi vil nok satse mot asiatisk eller japansk, og det kan eksempelvis være kyllingspyd med tilbehør eller lignende. Vi er ikke helt klare enda, men fra nyttår vet vi litt mere, smiler han.

Og for de av dere som lurer, vil også dette produktet bli forbeholdt conveniencebransjen.

Les mere i CONVENIENCE nr. 4 - 2019