TINE henter internasjonal markedsdirektør

For å styrke veksten for kundene i meierihylla, henter Tine inn internasjonal kompetanse gjennom ansettelse av ny markedsdirektør. Rick Lawrence, med erfaring fra ledende internasjonale merkevareleverandører som Mondelez, Unilever, Heineken og Cadbury, vil kunne styrke markedsarbeidet i både Norge og internasjonalt.

– Jeg er svært glad for at Rick Lawrence har takket ja til å bli med på Tine-laget. Kundene våre ønsker at vi styrker veksten i våre kategorier og gjennom hans erfaring fra sterkt konkurranseutsatte markeder, løfte Tine både i Norge og internasjonalt. Lawrence bringer inn solid kompetanse på markeds- og innovasjonsprosesser fra verdensledende selskaper som Mondelez og Unilever. Tine har mange flinke medarbeidere som kan merkevarer og det norske markedet, og Rick vil utfylle dette, sier konsernsjef i Tine, Gunnar Hovland.

Ansettelsen av Rick Lawrence medfører at han overtar konsernområdet Innovasjon og Marked i Tine, samt det overordnede ansvaret for Tines internasjonale virksomhet.

Nåværende konserndirektør Atle Jacobsen Internasjonal vil rapportere til Lawrence. Med en omsetning på snart 4 milliarder kroner, vil denne virksomheten bli mer integrert i konsernet enn tidligere.

– Vi er midt i en revisjon av eksisterende strategi og målene for den er ikke klare. Uavhengig av denne har imidlertid Tine hatt et stort behov for å både styrke og samle kompetanse innen internasjonalisering, markedsutvikling og innovasjon, men også være tettere på kundene med produktutvikling enn vi er i dag. Meierimporten har de 10 siste årene doblet seg i Norge, vi er derfor i nødt til å være i forkant for styrke TINE- bøndenes melk og konkurransekraft fremover, sier Hovland.

Rick Lawrence vil starte i jobben 1. juli 2019.

Jeg har jobbet i selskaper og markeder med en høy konkurranseintensitet og ser frem til å kunne bruke min kompetanse for Tine, både i Norge og internasjonalt. De siste årene har jeg hatt ansvaret for 17 lokale, regionale og globale merkevarer for Mondelez i Asia. Innovasjon, organisasjonsutvikling og markeds- og kundeutvikling har vært sentrale drivere i mine team for å lykkes og dette vil jeg ta med meg til Tine. Jeg ser veldig frem til å begynne i Tine og ser mange muligheter for et selskap med en råvare i verdensklasse – Tine melk, sier han.

 

Relaterte artikler