Stadig flere kjøper kaffeavtale

STASJONSKAFFE. Vi drikker stadig mer kaffe på veien. Jeanette Amara i Circle K Norge viser fram Koppen 2020 – en av kafeavtalekoppene på det norske markedet. Foto: Johnny Syversen/josy.no

Nesten 2,8 millioner nordmenn drikker kaffe hver dag, og 7 av 10 vil helst ha den svart. Stadig flere kjøper også kaffeavtalekopper, og nye tall viser at Koppen til Circle K blir mer populær.

I løpet av 2019 har Circle K Norge solgt over 400 000 Koppen-avtaler ved sine stasjoner rundt om i landet. Dette er en kraftig økning fra i fjor.

– Med tanke på hvor populær kaffe er blant nordmenn flest, er jeg ikke overrasket over at Koppen-salget fortsetter å peke oppover. Innen utgangen av 2019 kommer vi til å passere 20 millioner påfyll, så de fleste sparer mye penger på en slik avtale, sier Jeanette Amara, som er kategoriansvarlig for mat og kaffe i Circle K.

En kaffeavtalekopp kan gratis fylles med kaffe og andre varme drikker gjennom hele året.

Mer kaffe på veien

Ifølge Kaffeundersøkelsen 2019 skjer 44 prosent av kaffedrikkingen vår hjemme, mens 26 prosent foregår på jobb. Det er ifølge undersøkelsen forbruk i andre situasjoner som sørger for vekst i det totale kaffekonsumet.

– Nordmenn er storforbrukere er kaffe, og vi drikker stadig mer av den på vei til og fra jobb. Tidligere ventet vi til vi kom på kontoret, men nå tar vi en kopp bak rattet eller balanserer den inn på toget, sier Bjørn Grydeland, kommunikasjonssjef i Norsk Kaffeinformasjon, som står bak Kaffeundersøkelsen.

Undersøkelsen viser at nesten sju av ti nordmenn drikker kaffe hver eneste dag, og omtrent like mange foretrekker kaffen svart. I snitt får kaffedrikkende nordmenn i seg 3,7 kopper daglig. Det totale kaffeforbruket i Norge har ligget på et jevnt nivå i mange år,

Vant nasjonal kaffekopptest

Jeanette Amara tror mange bilister fikk med seg at Circle K Norge vant den store kaffekopptesten til TV2 Hjelper Deg tidligere i år. Hun tror dette kan ha påvirket salget av 2019-utgaven av Koppen.

– I tillegg fikk vi mange gode tilbakemeldinger på det nye designet på 2019-koppen, ikke minst på de store premiumkoppene med termoeffekt. 2020-koppene er basert på samme design, og kommer i forskjellige spreke farger. Dersom du av miljøhensyn ønsker å bruke årets kopp også neste år, går det selvsagt fint. Vi gir til og med en liten rabatt om du kjøper oblat uten kopp, sier hun.

Populær julegave

Koppen til Circle K dukket opp for første gang i 2003, da under navnet Frokostklubb-koppen, og har vært en fast følgesvenn i bilen for mange kunder i 16 år. Ifølge Jeanette Amara merker stasjonene en ganske stor etterspørsel i tiden før jul.

– Ja, dette er jo en populær og rimelig gave til den som allerede har alt, og det er ikke til å stikke under en stol at den også fungerer som en i-siste-liten-gave. Jeg har selv gitt bort en del av disse gjennom årenes løp, smiler hun.

(Pressenytt)

Relaterte artikler