SMAK 2020

Nå skal Norge ta steget – vil bli verdens neste matnasjon!

Hvorfor er ikke Norge en anerkjent matnasjon – og hva skal til for å bli det? Det er hovedtema når hele mat-Norge samles på SMAK 2020 på Norges Varemesse tirsdag 3.mars.

Publisert Sist oppdatert

Årets suksess i både Kokke-OL og i Michelin-kåringen setter en solid standard – og flere av vinnerne, Vladimir Pak (Omakase) og Christopher Davidsen (Speilsalen), samt kaptein på Kokke-landslaget, Christer Rødseth har meldt sin ankomst på SMAK 2020.

Venter 30 000 besøkende

Samtidig er bransjeaktørene klare på at en matnasjon må bygges bredt over hele landet – og ikke bare på stjernerestaurantene.

Med opp mot 30.000 besøkende fra matbransjen, er SMAK 2020 Norges desidert største arrangement for de som jobber med å forme Norge som Matnasjon. «Alle» kommer: Kokker, produsenter, lokalmat, matvaregigantene, utstyrsleverandørene, reiselivsaktørene, bryggeriene, dagligvarehandelen og ellers alle som har en tilknytning til norsk mat og drikke.

Under arrangementet som varer fra 3. – 6. mars, vil det også bli arrangert norske og nordiske mesterskap i 11 ulike mat- og drikkedisipliner.

Tydelig visjon

–Regjeringen har en klar visjon om å etablere Norge som en Matnasjon. Det har vi valgt å ta på ordet, derfor mobiliserer vi nå hele mat-Norge til å ta denne visjonen på alvor, sier prosjektleder for SMAK 2020, Torill Engelberg.

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad har tatt utfordringen og er invitert til å delta – og stiller opp på åpningskonferansen for arrangementet som starter klokken 09.00 på Norges Varemesse.

I tillegg deltar statssekretærer fra både Nærings- og fiskeridepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Det er disse tre departementene som er ansvarlige for å utforme strategien om Matnasjonen Norge.

–Vi forventer klar tale og konkret handling fra politikerne, derfor kommer vi til å legge frem en grundig rapport som viser hvilke trender og muligheter som ligger i å forme Norge som Matnasjon. Dette er viktig, slik at Norge nå kan få en konkret handlingsplan for det kommende tiåret, sier Engelberg.

Les mer om rapporten her

Nye trender

Blant utstillerne som vil prege arrangementet, ser arrangøren at det er noen ting som stikker seg ut som nye og forsterkede trender:

Reinsdyr, sider og sushi

-Lokalmat og norske kvalitetsprodukter kommer for fullt. Blant annet ser vi at foredlet sjømat og reinsdyr blir sterkt representert.

-Sushibølgen er bare i startfasen og kvaliteten på norsk fisk og råvarer til sushi er fortsatt et potensial som er langt fra tatt ut.

–Alkoholfritt og sider er også i vinden. Vi ser at stadig flere alkoholfrie alternativer blir populære, f.eks. fermentert te og øl med lav eller ingen alkoholstyrke. Nå kan sider produseres og selges fra lokale gårdsutsalg, noe som har løftet denne litt glemte kulturskatten, sier Engelberg.