Vil skaffe 200 000 måltider til mennesker i Syria

(Foto: Ibrahim Malla, Røde Kors)

(Foto: Ibrahim Malla, Røde Kors)

Julen har alltid vært viktig for Coca-Cola. Gjennom årenes løp har julekampanjer knyttet merkevaren til høytiden, med julenissen og «Holidays are coming»-traileren. Den akutte situasjonen i Syria gjør imidlertid at Coca-Cola b bruker årets julekampanje til å sette fokus på situasjonen i Syria.

Coca-Cola vil bruke årets kanskje viktigste kampanje, julekampanjen, til å støtte det omfattende arbeidet Røde Kors gjør med å dele ut matesker til mennesker i Syria. Målet er å skaffe til veie 200 000 måltider.

Næringslivet bør se etter slike muligheter
Karen Huffman er Country Manager for Coca-Cola i Norge. Hun forteller hvorfor selskapet velger å bruke sin vante julekampanje på en uvant måte:

– Vi blir alle berørt av den akutte situasjonen i Syria. Over 13 millioner mennesker trenger akutt humanitær hjelp, og vinteren er kald der også. Derfor vil vi bruke vår markedsstyrke til å være med på å utgjøre en forskjell for noen av disse. Det var opplagt for oss å velge Røde Kors, siden vi har et langvarig samarbeid i Norge, og de har et program for å dele ut mat i hele Syria; hver måned hjelper dette programmet rundt fire millioner mennesker, kan Huffman fortelle, før hun fortsetter:

– Målet er å skaffe til veie 200 000 måltider, og det vi ber publikum om er enkelt: Bruk vår nettside til å ta bilde av en etikett på en Coca-Cola flaske. For hvert bilde som tas, donerer vi en sum på drøye to kroner som tilsvarer ett måltid. Man kan også VIPPSe et beløp til kampanjenummeret 1886. Alt som kommer via VIPPS, går uavkortet til Røde Kors, og kommer i tillegg til donasjonene vi gir for bildene av flaskeetikettene, sier Karen Huffman.

– Det er et privilegium å forvalte en av verdens mest kjente merkevarer. Hvis vi kan bruke vår kampanje til å hjelpe mennesker i nød, og gi Røde Kors synlighet i situasjoner der de normalt ikke er representert – og samtidig ivareta vår egen posisjon og tilstedeværelse i markedet – ser jeg det som utelukkende positivt. I vår utfordrende verden bør næringslivet i større grad se etter mulighetene som finnes for at egen forretningsdrift eller markedskommunikasjon kan hjelpe andre, samtidig som man driver business, avslutter Karen Huffman i Coca-Cola Norge.

Kan hjelpe enda flere
Røde Kors sier julekampanjen kan hjelpe dem å nå en målgruppe de ellers ikke når:

– Røde Kors skal sørge for at pengene som kommer inn gjennom Coca-Cola sin kampanje blir omsatt til måltider i Syria. 13,5 millioner syrere trenger nødhjelp i Syria nå, så behovene er enorme. Disse måltidene vil redde liv og vi er sikre på at julekampanjen til Coca Cola vil nå fram til en målgruppe som vi ellers ikke når. Derfor er dette et fint samarbeid som vil gjøre at vi kan hjelpe enda flere, sier Øistein Mjærum, kommunikasjons- og markedsdirektør i Røde Kors.

Hvordan kan man bidra?

Julekampanjen til Coca-Cola gir publikum to enkle måter å bidra til Røde Kors sitt arbeid med å dele ut mat i Syria.

  • «Snap & donate»: Åpne Coca-Cola sin nettside www.coke.no/jul med mobilen, og ta bilde av etiketten på en Coca-Cola flaske. For hvert bilde som tas med denne løsningen doneres et beløp som tilsvarer ett måltid til Syria. I kroner utgjør dette drøye to kroner.
  • VIPPS et bidrag til kampanjenummeret 1886. Beløpet går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid med å dele ut mat i Syria.

Relaterte artikler