Produktnytt

Utfordrer med ny norsk plante-burger

Orkla har som mål å selge 5 millioner grønne burgere årlig, bare i Norge. – Norske forbrukere har begynt å vise en enorm interesse, sier administrerende direktør for Orkla Foods Norge, Paul Jordahl.

Publisert Sist oppdatert

Markedet for plantebasert mat og drikke er i stor vekst. I dagligvarehandelen i 2019 utgjorde det 430 millioner kroner – en vekst på 26 prosent fra året før.

Foto Paul Jordahl i Orkla Foods Norge.

– Vi tror etterspørselen bare vil eskalere i årene fremover, sier administrerende direktør i Orkla Foods Norge, Paul Jordahl.

6 av 10 vil spise mindre kjøtt

Det store potensialet underbygges også av en fersk undersøkelse fra Kantar som viser at 6 av 10 nordmenn ønsker å spise mindre kjøtt for å redusere sine klimagassutslipp.

Vil selge for 1 milliard

Med lanseringen av det danske merket Naturli’ i Norge går Orkla Foods Norge nå med all sin kraft inn i markedet for plantebaserte produkter. – Det er en viktig del av Orklas samlede målsetning om å selge plantebaserte produkter for 1 milliard innen utgangen av 2021.

– Naturli’ skal hele tiden komme med nye og smakfulle produkter tilpasset den norske forbruker innen flere kategorier, sier Hedvig Røsberg Gjerde, marketingsjef for Naturli’ i Norge.

Burger utviklet i Fredrikstad

En av Oslos beste burgerrestauranter, Munchies, har i februar tatt inn Naturli’s nye norske plantebaserte burger på sin meny. Burgeren er utviklet og produsert på Orklas fabrikk i Fredrikstad og vant frem i konkurranse med andre internasjonale aktører.

– Det er gøy med økende konkurranse. Det presser oss til å lage stadig bedre plantebaserte produkter, sier Gjerde – og fortsetter:

– Den nye Naturli’-burgeren har vi fått enormt positiv respons på. Først og fremst fordi den smaker utrolig bra, men også fordi den er utviklet og produsert her i Norge.

Bruker kompetansen fra kjøttburger

Orkla har laget burgere siden 1978 og har vært godt posisjonert i storhusholdningsmarkedet i denne kategorien lenge - med rundt 14 millioner solgte burgere årlig.

Målet er at 3 av 10 burgere som selges skal være plantebasert innen fem år – det vil utgjøre 5 millioner grønne burgere.

– Å lage burgere av kjøtt er noe vi er gode på. Nå har vi brukt all denne kompetansen til å lage en plantebasert burger som leverer på både smak, konsistens og utseende, sier Gjerde.

Den norskutviklede Naturli’-burgeren er månedens burger på Munchies i februar og mars.

Powered by Labrador CMS