Produktnytt

Satser stort på seltzer-markedet

Ringes har fortsatt stor tro på hard seltzer, og i høst satser de for fullt med en solid tungvekter på merkvaresiden – som i tillegg er en verdenspremiere.

Publisert Sist oppdatert
Hard seltzer, som litt enkelt forklart er alkoholholdig smaksatt vann med kullsyre, har på kort tid etablert seg som en populær produktgruppe i USA. Produktene står i dag for nesten 7 prosent av det totale øl- og cidermarkedet i USA – en posisjon som er oppnådd i løpet av de siste tre årene.
Lite sukker og få kalorier
Hard seltzer blir sett på som en alkoholholdig drikk for helsebevisste kvinner og menn. De fleste variantene inneholder lite sukker og få kalorier, men har samtidig samme alkoholnivå som en typisk pils. Selv om det i dag finnes en rekke ølvarianter som også har et lavt kaloriinnhold, opplever mange hard seltzer som mer lettdrikkelige.
Tror på langsiktig vekst
I Norge dukket de første variantene opp for knappe to år siden, og i dag finnes det et dusin ulike varianter på markedet. Man har likevel ikke opplevd den raske veksten som man har sett i blant annet USA.
– Ringnes og vår eier, Carlsberg Group, anser likevel hard seltzer som en betydelig vekstmulighet i årene fremover etter hvert som kjennskap og kunnskap vokser, og vi satser derfor på langsiktige planer og spennende varianter, sier Fanny Elise Bettum Lunde, merkevareansvarlig for hard seltzer i Ringnes.
Betydelige ambisjoner
I september kommer nemlig Tuborg Hard Seltzer med smak av mango og pasjonsfrukt. Tuborg, som er det mest solgte ølmerket i norsk dagligvare, skal ha verdenspremiere på sin aller første hard seltzer-variant i Norge.
Ringnes har solide ambisjoner for vekst og utvikling de nærmeste årene, både på egne og bransjens vegne.
– Basert på utviklingen i USA estimerer vi at hard seltzer på lengre sikt vil utgjøre 5 prosent av verdien av ølsalget, og at det årlige salget av slike produkter vil ligge på rundt 100 millioner kroner innen 2023.
Powered by Labrador CMS