Papirutgaven

Her får du sommerens utgave!

Fisk og sjømat kan fint serveres til folk på farten. Det har Roar i bua på Tønsberg brygge gjort til stor butikk gjennom snart 30 år. Les mer om sommerens utgave her.

Publisert Sist oppdatert

Leder:

Har pandemien gjort det enklere å velge sunnere mat?

Ferske tall fra rapporten Food & Health 2021 viser at forbrukerne i de nordiske landene har økt bruken av grønnsaker, kylling, fisk og egg. Samtidig har vi redusert inntak av sukker og alkohol. En bieffekt av nedstengningen kan ha ført til at folk har hatt bedre tid til å ta bevisste valg i en ellers så hektisk hverdag.

Les hele lederen her

Fisk og sjømat:

Fra liten bod til stinn brakke på brygga

Tønsberg brygge er kjent som en av Vestfolds største sommerperler hvor båtfolket legger til kai. Roar i bua etablerte seg med en liten campingvogn i byen for snart 30 år siden. På menyen finner vi fiskeretter av alle slag.

– Jeg startet i en leid campingvogn som ble plassert på en Shell-stasjon på Teie ute på Nøtterøy, forklarer gründer og eier Roar Kokvik (69).
Etter hvert ble det flere flyttinger og veksten fortsatte. Derav måtte han investere i flere mobile enheter, blant annet en kombinert vogn for kjøl og frys for å få plass til alt.
– I 2005 fikk jeg endelig plass nederst på brygga i Tønsberg hvor vi ligger i front av Thon Hotell.

Vegansk gullpølse slår an i Narvesen og 7-Eleven

Det er The International Taste Institute som har tildelt veganpølsen, som selges hos Narvesen og på 7-Eleven, gullstjernen. Reitan Convenience melder om et bra salg så langt.

– Vår erfaring er at dette med vegansk i pølsekategorien, som i vår bransje er et en-hånds-produkt, lenge har vært et etterspurt produkt, sier kategorisjef Lene Løchen-Jensen i Reitan Convenience.

Nå har de også utvidet med vegansk burger, wienerbrød og flere veganske iskremvarianter.

Vegetarmat: Like bra til trening?

Vegetarmat er sunt, men ikke optimalt for alle. Og veganske proteinkilder duger ikke som fullverdig erstatning for kjøtt, i hvert fall ikke om du vil yte på høyt nivå.

Fisk og sjømat:

Argentinske villreker på tre minutter

Norice Seafood vant i 2019 pris for beste convenienceprodukt på den internasjonale fiskemessen i Brussel. På bare tre minutter kan du enkelt servere en smakfull, eksotisk og sunn sjømatrett til folk i farta.

Iskrem:

Ølbergkiosken sikter mot nye salgsrekorder

I over tre generasjoner har Ølbergkiosken på Jæren vært en populær softis-destinasjon for hele regionen. I 2020 vokste de til å bli det største utsalgsstedet av Hennig-Olsen Is på hele Vestlandet, med en vekst på hele 40 prosent. Nå har de ambisjoner om å knuse fjorårets rekorder.

Miniportrettet:

Tone Strandman, kategorisjef i Best

– Vi må ikke la oss definere av de bransjerammene vi tidligere har hatt

Hvordan er jobben som kategorisjef?
– Det er en veldig variert jobb. Jeg jobber tett med produkter og konsepter, og får i dette arbeidet jobbet med spennende leverandører og merkevarer. I tillegg blir det en del reising til våre forhandlere rundt om i Norge hvor vi jobber med butikkutvikling, oppgraderinger, nye lanseringer og nye konsepter. I all hovedsak dreier det seg om å være en støttefunksjon for dem. Jeg liker godt å jobbe sammen med mennesker og det å stadig utvikle oss slik at vi skaper videre vekst.

Bransjejus

Av Jens Kristian Johansen og Monica Syrdal i advokatfirmaet Hjort

Konkurranseklausuler i convenience-markedet

Hvordan skal vi utforme en advarsel?

Kommentar av Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel:

Krisa ga kiosken et statusløft

Da mye av norsk handel måtte stenge i slutten av januar, fikk vi samtidig slått fast en viktig ting: Kiosken er for mange like viktig som matvarebutikken!

Ledelse i praksis:

Ledere som gir slipp på kontroll har taklet koronaåret best

Nyttig sladder på jobben

Ingen jobber er trygge!

LinkedIn-aktiviteten øker

Produktnytt

Dette og mye mer får du i Convenience utgave 3/2021.

God lesning!

Får du ikke bladet i posten?

Bestill et abonnement her, eller last ned vår digitale utgave her.

Powered by Labrador CMS