Ledelse
Petter A. Stordalen | – Emilie, Henrik og Jakob jobber i hver sin avdeling og rapporterer til hver sin leder
Petter Stordalen og alle hans tre barn jobber i familieselskapet. – Det er på alle måter utrolig hyggelig, sier hotellinvestoren.
– 2023 er første sommersesong i det første hele året etter pandemien uten restriksjoner og tiltak. Hvilke forventninger har du til årets hotell- og reiselivssesong i Norge?
– Tall vi nettopp har fått fra DnBs transaksjonsdata for kunders kortbruk viser gode tall for vår bransje. Pengebruken på restaurant ligger 15 prosent over 2019-nivå og ni prosent over fjoråret. På uteliv er veksten på 22 prosent mot fjoråret. Og Oslo-tallene er enda høyere.
– Jeg tror dette viser at det vi savner mest etter pandemien, er alt det pandemien tok fra oss - det å være sammen og oppleve ting sammen. Ving opplever også godt salg på sine reiser. Alt dette lover godt for reiselivet.
– Nordic Choice Hotels skiftet 22. mai navn til Strawberry. Hvorfor bytte ut et så innarbeidet navn med noe nytt?
– I dag tilbyr vi opplevelser over hele Norden, og familien ønsker et brand og navn som representerer hele porteføljen, alt fra restauranter til spa, treningssentre eller konsertopplevelser. Nordic Choice Hotels er ikke lenger et rendyrket hotellselskap.
– Ambisjonen med Strawberry er å skape noe nytt og større, som både inkluderer Nordens beste lojalitetsprogram og mest spennende hotellselskap, og som tilbyr noe mer enn tradisjonelle hotellopplevelser.
– Investeringsselskapet ditt heter Strawberry Group, men likevel; re-branding er kostbart ...Hva signaliserer det nye hotell-merkenavnet; det engelske ordet for ´jordbær´?
– Navnet signaliserer nettopp at vi ikke lenger er et rendyrket hotellselskap, men tilbyr våre medlemmer en bred portefølje av produkter. Navnet knytter oss opp mot blant annet Ving og Hurtigruta, og til andre store partnere som verdens største konsertarrangør, Live Nation.
– Betyr navneskiftet at planen er å bli et reiselivskonsern også utenom Norden?
– Vi knytter til oss partnere som tilbyr opplevelser utenfor Norden, som Ving, Hurtigruta og Preferred Hotels, som har 600 unike hoteller over hele verden. Vi kommer til å etablere enda flere partnerskap i tiden som kommer.
– På lang sikt: Hva er den største utfordringen for hotell- og reiseliv?
– Konkurransen om de beste folka. For oss er det derfor uhyre viktig å ivareta den gode kulturen vår og fortsette det viktige arbeidet for inkludering og mangfold.
– Da du solgte jordbær på torget i Porsgrunn, og trodde konkurrentene hadde bedre bær, sa faren din at du må ´selge de bæra du har´. Du kaller det jordbærfilosofien. Hva legger du i den?
– Du må alltid ta utgangspunkt i det du har og gjøre det beste ut av situasjonen.
– Hva bruker du selv mest tid på som investor og leder om dagen?
– Søkelyset mitt ligger alltid på framtida og på hvordan vi kan forbli den viktigste reiselivsaktøren i Norden. Vi skal vokse og utvikle oss, gjør vi ikke det, forvitrer vi.
– Du og barna dine - Emilie, Henrik og Jakob - jobber alle i famileforetaket. Hvordan er dét?
– Det er på alle måter utrolig hyggelig. De jobber i hver sin avdeling og rapporterer til hver sin leder, og trives veldig godt alle sammen.
– Hva er det beste rådet du har fått/lest om ledelse?
– Ansett folk som er bedre enn deg selv.
… og hva er det dårligste?
– Det har jeg heldigvis fortrengt
– Hva er din beste rutine for å få en effektiv arbeidsdag?
– Jeg starter med en treningsøkt, og sørger alltid for å spise en god frokost mens jeg leser aviser og tall. Etter en god dag på kontoret med verdens hyggeligste stab, prøver jeg å få tid med kjæresten min, barna mine og mine nærmeste. Jeg tror balanse mellom søvn, jobb og fritid er avgjørende for et godt liv.
– Fritt valg på øverste hylle, uavhengig av tid og sted, hvilken leder har du lyst til å jobbe med eller for?
– Akkurat der jeg er nå. Med Torgeir Silseth som konsernsjef og i Strawberry - verdens beste selskap.
Les flere artikler om ledelse og samfunnsstyring i Dagens Perspektivs månedsmagasin. Nytt nummer ute nå.