


Nyheter
Det skriver bladet FastFood i sin siste utgave som nå er under distribusjon. For fem år siden så det stygt ut, med kulminasjon i 2013. Da passerte underskuddet 25 millioner. Men så snudde det:
2014 er det første året med Norges mest kjente conveniencekjede internasjonalt i pluss: En årsomsetning på 86,545 mill. kroner (opp 4 mill. fra året før), ga et driftsresultat på 8 mill, (minus 23,677 mill. i 2013). Resultatet før skatt ble 6,433 mill. (- 25,743 mill. i 2013). En resultatgrad på 9,32 prosent er av de absolutt beste i bransjen, mot altså minus 28,67 prosent i 2013. En resultatforbedring på 30 prosent er det knapt noen som matcher.
Hyggelige tall, javisst, bekrefter daglig leder Tormod Lier. Minst like gledelig: Kjøpmannsinntekten, fordelt på 20 franchisedrevne Deli de Luca-butikker, ble 6 millioner kroner høyere i 2014 enn året før. (10 Deli de Luca drives i egen regi.)
Forklaringen på den særdeles positive utviklingen? Vi har gjort en masse som har hatt tilsiktet resultat, som kan leses ut av 2014-tallene. Bruttofortjenesten er økt med 1,5 prosentpoeng, som slår direkte ut på marginene, opplyser Lier.
Snuoperasjonen som startet i 2013, har snudd små minus til skikkelig pluss for Deli de Lucas største franchisetaker, Alexander Bølla, som bl.a. driver kjedens ’flagship store’ på Karl Johan.
Butikk Bølla og Soulat AS, som står bak driften av denne butikken, samt Deli de Luca Universitetet et kvartal unna, og har nylig også overtatt driften av Deli de Luca Torggata. Butikkene på Karl Johan og Universitet omsatte i 2014 for 37 millioner kroner, oppnådde et driftsresultat på over millionen og et resultat før skatt i samme størrelsesorden. Det gir en resultatgrad på tre prosent, nøyaktig samme prosentil som økningen i bruttofortjeneten fra 2013 til 2014 i hans butikker. Kjøpmannsinntekten økte med en halv million.
Så mye bør det også ligge igjen på bunnlinjen. For oss ble 2014 det store gjennombruddet, sier Alexander Bølla, som driver tre Deli de Luca sammen med samboer Melissa Soulat.
Les hele historien i magasinutgaven, bestill abonnement: fastfood@medievekst.no