Nyheter

Vekst på 90 prosent hittil i år

Energidrikken Monster har hittil i år vokst med nesten 90 prosent i det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Det melder Dagens Næringsliv. Vi ser en meget sterk utvikling for energidrikker generelt og Monster spesielt. Monster har hatt en vekst på 89,6 prosent så langt i år, mens veksten for energidrikker totalt er på 12,2 prosent i samme periode, sier kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola Enterprises Norway, som står for distribusjonen av produktene til energidrikkgiganten i Norge.

Vi har gjort en solid jobb med Monster det siste året og har økt distribusjon og styrket aktiveringen ute i butikkene, sier Hynne (bildet), til DN.

Har stormed lenge

Det har lenge stormet rundt leverandørene av energidrikker, men bekymring blant helsemyndigheter og andre rundt koffeininnholdet ser ikke ut til å ha dempet tørsten blant kundene. Tvert imot.

Mens mer tradisjonelle brusmerker stagnerer, fortsetter den enorme veksten for energidrikker. Det har fått investorer og finansanalytikere til å flokke seg rundt aktører som amerikanske Monster, som på relativt kort tid har vokst til et selskap med en børsverdi på over 32 milliarder dollar drøyt 263 milliarder kroner.

Vil sikre overtak

Med Coca-Colas hjelp håper Monster etterhvert å sikre et overtak på erkerivalen Red Bull globalt. I løpet av tredje kvartal planlegges lanseringer i flere europeiske og søramerikanske land. Ikke minst går det mot en storstilt offensiv i massemarkeder som Kina og India mot slutten av året.

Genuint ulike produkter

Ifølge direktør Petter Nome (bildet) i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) er energidrikker og mer tradisjonelle sukkerdrikker genuint ulike produkter. Han mener brus og vann er tørsteslukkere eller drikkes for kosens skyld, der tendensen også går veldig klart i favør av sukkerfri brus.

Energidrikker, derimot, er hverken tørste- eller sportsdrikker. De er laget for å gi en ekstra boost til voksne mennesker som vil kvikkes opp og holde seg våkne på jobb, kjøreturer, fest og så videre, sier Nome.

Energidrikker har vekst, både i Norge og internasjonalt. I Norge er veksten på vel 15 prosent i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i 2015. I år regner vi med et salg på vel 20 millioner liter, hvorav cirka ti prosent er sukkerfritt, sier Petter Nome.

Nome innrømmer at han var kritisk til energidrikker da han begynte i bransjen. Siden har han lest en lang rekke studier og vurderinger, og i større grad blitt en slags vaktbikkje også for leverandørene av energidrikker.

Konklusjonen er at mange av dem som raser mot energidrikker bygger på myter og fordommer, ikke kunnskap. Drikkene inneholder noe mer sukker enn vanlig brus og noe mindre koffein enn vanlig kaffe, sier Nome.

VKM gir råd

I Norge er Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) blant dem som har sett nærmere på hvor mye det er trygt å få i seg av de ulike ingrediensene som finnes i energidrikker.

Barn, unge, gravide og ammende bør unngå for mye energidrikk, sier Jan Alexander, leder av hovedkomiteen i VKM.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

Powered by Labrador CMS