


Nyheter
Stabburet hadde en volumvekst i pølsesalget på 8 prosent i 2015. Vi kan vise til solid økning til alle våre kjedekunder: en volumvekst på 7,7 prosent til Shell Fresh, 11,7 prosent til YX Betjent og 7,4 prosent til Best Stasjon
Guro Reiersen, produktgruppesjef storhusholdning, er tydelig stolt av resultatene av målrettet satsing på økt pølsesalg. Tallene viser RTM (rullerende pr. 12 måneder), her pr. november 2015.
Stabburet er vinneren, men ikke mindre interessant er det at det skjer noe med hele pølsemarkedet, poengterer hun:
Etter en lengre periode med nedgang i kategorien i KBS, har trenden nå snudd. Salget de siste 12 månedene viser en volumvekst på nærmere tre prosent, ifølge Markedsfakta pr. november 2015.
Stabburet økte sin markedsandel på pølser med 3 prosentpoeng i løpet av fjoråret, opplyser Reiersen.
Pølser er en satsingskategori for Nortura PROFF, og vi kommer til å jobbe tett med kundene våre og sammen finne fram til hvilke pølser vi skal servere nordmenn i fremtiden.
Det sier Hilde Klerck-Nilssen, markedssjef i Nortura Proff: Conveniencekanalen er viktig for oss og vi har hatt god utvikling siste tiden: Siste halvår 2015 brøt vi en negativ trend for hele bransjen i KBS, med en økning på 0,4 prosent. Vi solgte i fjor 700 tonn pølser i conveniencekanalen.
I fjor høst kjørte MIX en særdeles vellykket ekstern kampanje ‘Velutsyrte Pølser’ som ga ikke bare en vekst på 13 prosent i pølsekategorien, men på hele 8,2 prosent i vareomsetningen totalt i kampanjeperioden.
Det opplyser kjededirektør Svein Erik Alstad-Evjen til FastFood. MIX-kjøpmenn og kunder over hele landet ble engasjert, og de fire velutstyrte pølseproduktene ble aktivt markedsført gjennom annsonser på VGs forside, stor aktivitet på Facebook med individuelle annonser for alle kioskene i lokale medier, samt mye attraktivt materiell i butikk.
Les hele reportasjen i magasinutgaven. Bestill abonnement: britt@askemedia.no