Nyheter

Treffer lokalmarkedet

Grillkroa på Oppdal lykkes med en meny og en profil som treffer i lokalmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver bladet FastFood i sin siste utgave. Bransjen er ikke forvent med resultatgrader på pluss/minus 6 prosent, men det klarer Grillkroa AS. Resepten? Vi har hele tiden vært med i innkjøpssamarbeidet i Samkjøpsgruppen, og var Grillkjøkken-profilert. Det gikk noenlunde bra, men konseptet begynte å bli slitent, da vi i 2013 fikk anledning til å henge oss på det nye GO’2 grill-konseptet. Det bli forløsende. Det ble vekst både på topp- og bunnlinje, forteller Geir Hellsaa, eier og vert sammen med fru Marit.

I sannhetens navn må det opplyses at vi er i en heldig situasjon, Lokalmarkedet er ikke spesielt prisfølsomt. Konkurransen er ikke ubehagelig sterk. Vi kan ta ut de prisene vi synes vi bør ha.

Ikke lett å konkurrere med

Men nå er det vel også en del av sannheten at det ikke er lett å ta opp konkurransen med “GK” eller “Kroa” som er blitt det instituerte møtestedet på Oppdal, for småbarnsmødre på formiddagstur, turister på farten og ungdommen på kveldstid. Det var en markedsposisjon vi arvet og har prøvd å holde i hevd etter at vi overtok for seks år siden.

Grunnen til at GO’2 grill funker så bra? En meny og en profil som treffer. Vi er forpliktet til å ha de fire signaturrettene på topp, ellers kan vi gjøre lokal tilpasning. Altså beholde de rettene som faste gjester har ønsket og fremdeles vil ha. Innenfor kjeden har vi gode kolleger vi kan utveksle erfaringer med. Vi er medlemmer av et hyggelig og godt faglig fellesskap.

Lokalmarkedet viktigst

Oppdal er kjent som en turistdestinasjon og er omkranset av en hytteby. Viktig marked? Take-away og delivery? - Aller viktigst for oss er og forblir lokalmarkedet; ferie- og fritidsmarkedet gir et hyggelig pluss. Utkjøring av mat begynte Grillkroa med tidlig. Vi er på farten i hele åpningstiden rundt omkring i Oppdal for å levere både til fastboende, hyttefolk og turister. Pizza er bestselgeren som står for 60 prosent av denne omsetningen.

Grillkroa spiller en rolle i litt videre forstand på Oppdal, er Hellsaa glad for: Det er mange som har fått sin første erfaring med arbeidslivet på Grillkroa. Driften er avhengig av ungdom som ønsker å arbeide ved siden av skolegangen. Noen er blitt fast ansatte, opplyser Geir Hellsaa.

Bildet på toppen: Marit og Geir Hellsaa har i fellesskap æren for at Grillkroa er blitt Oppdals samlingssted for folk flest. (Foto: Sondre Jønsson)

Les hele historien i magasinutgaven. Tegn abonnement: britt@askmedia.no

Powered by Labrador CMS