


Nyheter
Det fremholdt konsernsjef Tore Bekken i ASKO da han i formiddag åpnet det nye senteret på Kalbakken, som har fått skreddersydde fasiliteter som auditorium, kurskjøkken med fire arbeidsstasjoner, samt kurs- og møterom for de tre kursområdene: ASKO-skolen, det nye KIT-akademiet og for Joh-Salg Kaffe.
ASKO-skolen er veletablert for opplæring av egne medarbeidere i hele verdikjeden, med etterutdanning av sjåfører som er godkjent som lærested av Statens vegvesen, hele skalaen over til lederutviklingsprogrammer.
Joh-Salg, representert ved markedsdirektør Ted Allergoth var glad for å få en ny arena for kursing av kunder og andre kaffeaktører når kaffefabrikken flytter fra Filipstad til Vestby. ’Kaffe-sommelierer’ utdannes på toppen av all kunnskap og erfaring som er samlet i Joh. Johannson-systemet.
Fra kaffen høstes fra kaffebuskene til den brente kaffen går ut fra fabrikken på Filipstad, tar det ni måneder. Men det tar bare ti sekunder å ødelegge kaffen på serveringsstedet. Det forteller alt om behovet for å tilføre kompetanse og erfaring i kaffemarkedet. Vi vil tilby opplæring av alle aktører som ønsker det, og ikke bare egne kunder altså alle som ønsker å bli dyktige på kaffetilberedning og -servering, sa han.
KIT-Akademiet, som kom i gang tidlig i vår, har fått flying start. KIT står for kunnskap, inspirasjon og trygghet, med fire kursområder: mat, drikke, økonomi og mattrygghet. Siden mars er 400 kurset, og ytterligere 700 er påmeldt nye kurs i høst.
Så vi vil garantert ha 1000 gjennom KIT-Akademiet før året er omme, sier Tore Trangmyr, markedssjef verdiøkende tjenester, ASKO Servering.