


Nyheter
Wayne?s Coffee har tapt penger så det suser. Nå er ny direktør hentet inn utenfra, egeneide kaffebarer skal selges, og i 2016 skal eierne tjene penger, skriver Finansavisen.
I fjor solgte kjeden kaffe og noe å tygge på for rundt 110 millioner kroner i Norge. Driftsselskapet Pacamara Drift tapte imidlertid 14 millioner kroner, mens eierselskapet bokførte et tap på 27 millioner.
- Vi kommer ikke til å gå i pluss i år, men har budsjettert med det i 2016. Jeg mener det er realistisk å oppnå. Nå rydder vi opp i porteføljen med egeneide kaffebarer som selges til franchisetakere, sier adm. direktør i Wayne?s Coffee, Tone Langbach, til avisen.
Hun har utdannelse innen hotelledelse, og har klatret i gradene i kjeder som Peppes Pizza, Burger King, Ikea Food, og senest som driftssjef og HR-ansvarlig i Dolly Dimple?s. Nå skal hun snu røde tall til sorte i Wayne?s Coffee.
Den svenske kjeden Wayne?s Coffee kom til Norge i 2008, og har de 30 utsalgssteder her i landet. 10 av dem er kjedeeid, mens resten er drevet av franchisetakere. Nå skal franchisekonseptet rendyrkes.
- Vi skal bare beholde én kaffebar. Den vil vi bruke for å teste ut nye produkter og konsepter, forteller Langbach.
- Vi går ikke ut med vårt interne vekstmål, men vi ønsker en kontrollert vekst og må sørge for at hver åpning er kvalitetssikret i forhold til plassering, franschistaker og opplæring, sier hun.
Styreleder Ole Kahrs tror kaffemarkedet i Norge kan vokse med 50 prosent, og kanskje mer, men man må se utenfor Oslo. Nylig åpnet kjeden en kaffebar i et First-hotell i Ålesund.
- Vi ser på en serie attraktive lokasjoner, og vi vil samarbeide med aktører hvor vi har felles interesser og kan skape verdi for kundene som beveger seg der, sier Kahrs til Finansavisen.