


Nyheter
Vi er vant til å stå støtt i hardt vær. Og vi har levd med kritikken mot palmeolje i mange år. Men denne gangen ble det en perfekt storm, sier nordisk kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen hos Mondelez, Freias eier til dn.no.
Stormen Hvilen snakker om, begynte før påske i år, da Regnskogfondet på nytt kritiserte Freias for bruken av palmeolje i sjokoladepåskeeggene.
Protestene fikk for alvor fart da bloggeren Sophie Elise oppfordret til boikott av Freia.
Deretter kuppet forbrukerne Freias reklamekampanje #Detnære, hvor folk ble oppfordret til å skrive tekster som oppsummerte nære øyeblikk på virtuelle melkesjokoladeplater.
Isteden ble siden oversvømmet med tusenvis av budskap om palmeolje og tidvis mer obskøne ting.
Kampanjen måtte tas ned og norske aviser skrev 99 saker om Freia og palmeolje i løpet av mars og april.
Nå er salgstallene klare. Og fasiten er at salget ble akkurat som året før: I 2014 solgte Freia 188 tonn påskeegg til og med påskeuken. I år ble salget også på 188 tonn., melder dn.no.