


Nyheter
Rapporten ser ikke på bensinstasjonenes salg av drivstoff, men sammenholder salget i bensinstasjonenes butikker med salget i kioskmarkedet. Statoil er nest største kjede, men har redusert avstanden frem til Narvesen.
Statoils butikksalg er størst i det norske bensinstasjonsmarkedet med en markedsandel som i 2014 steg til 31,2 prosent.
- Vi har i 2014 hatt stor suksess med både mat, lansering av nytt kaffekonsept og vellykkede kampanjer, men det er den daglige innsatsen til dyktige selgere på hver stasjon som skaper kundeopplevelsen. Den fortsatte fremgangen skyldes fremfor alt at vi har fornøyde kunder, kommenterer Thomas Støkken, norgessjefen for Statoil Fuel & Retail.
- Vi ser nå resultatet av den omfattende ansiktsløftningen gjennomført for et stort antall stasjoner i 2014. Vi har lagt oss i selen for å øke våre markedsandeler ytterligere og vi har god tro på tallene for inneværende år, fastslår Støkken.
Statoilstasjonene har tatt markedsandeler (+0,1 prosent) i et fallende bensinstasjonsmarked. Antallet bensinstasjoner i statistikken falt med 2,5 prosent i 2014 og den samlede omsetningen for bensinstasjoner falt med 0,6 prosent. Statoilstasjonenes omsetning falt med 0,3 prosent til 3,045 milliarder kroner.
I det samlede markedet for bensinstasjon- og kioskkjeder hadde statoilstasjonene god prosentvis vekst og økte markedsandelen til 17,6 prosent, en økning på 0,4 prosent sammenlignet med 2013.
Statoil er den kjeden som er størst innen total omsetning. Totalomsetningen til statoilstasjonenes butikker i Norge er 708 millioner større enn Narvesen, men i sammenstillingen av bensinstasjonenes butikksalg med kioskmarkedet inngår ikke bensinstasjonenes salg av bilvask og andre bilprodukter og bilrelaterte tjenester.
(Pressemelding.)