


Nyheter
Salgsinntektene viste en økning på 3 prosent, mens driftsresultatet ble 28 millioner kroner lavere enn samme periode i fjor.
Vi ser god verdivekst for våre største varegrupper melk, ost og yoghurt. Det er spesielt hyggelig at Norvegia går bra og at forbruket av ost generelt viser vekst, også om man tar med import av ost. Det viser at Norge er i ferd med å bli et stort osteland, sier konsernsjef Hanne Refsholt i TINE.
Kategorien søtmelk hadde fremdeles solid verdivekst både i tredje kvartal og hittil i år. TINE drev veksten i siste kvartal med 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det var Tinemelk Ekstra lett og Laktoseredusert melk som sto for mesteparten av veksten. Det var en svak nedgang i volum for totalkategorien i tredje kvartal.
I kategorien for ost var det vekst, som var hovedsakelig drevet av faste hvite oster. For TINE var det spesielt Norvegia og TINE Revet ost som sto for den positive verdiutviklingen.
Brunostkategorien hadde en generell nedgang i både volum og verdi i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Til tross for denne nedgangen opprettholdt TINE solid vekst i volum og verdi også i tredje kvartal.
Salgsinntektene for Meieri internasjonalt var 700 millioner kroner i tredje kvartal 2016, en økning på 1,3 prosent i forhold til tredje kvartal 2015. Det betyr at TINEs internasjonale virksomhet står for 12,5 prosent av TINEs salgsinntekt.
Målt i volum var salget av Jarlsberg® 4 prosent høyere i tredje kvartal 2016 mot samme kvartal året før. Til tross for fortsatt lave ostepriser internasjonalt, er det positivt å se at Jarlsberg® fortsatt selger godt og at merkevaren holder seg sterk.