Nyheter

Fylling av tanken under lanseringen av etanoldiesel RED95 på Shell Grorud, fredag 7. september. Fra venstre: sjåfør Vidar Fagersand, salgsdirektør for bedriftsmarkedet i St1 Anniken Heder, logistikksjef i ASKO Marius Råsstad og John Lauvstad i Scania.

St1 lanserer det fornybare drivstoffet RED95

Fredag 7. september lanserte energiselskapet St1 sitt fornybare biodrivstoff RED95 ved Shell-stasjonen på Grorud. St1 og ASKO har inngått et samarbeid rundt RED95, og ASKO stod klare til tanking med en av sine Scania-lastebiler.

Publisert Sist oppdatert

Lastebilen forlot pumpestasjonen med tanken full av fornybar etanoldiesel, og viderefører St1 og ASKO sitt samarbeid om CO2-reduksjon

.

For tungtransport

RED95 er en helt fornybar etanoldiesel som består av 95 % bioetanol samt vann og additiver, som gjør at drivstoffet kan brukes i Scanias etanoldieselmotorer. St1 produserer avansert etanol i Finland og Sverige, og fornybar etanoldiesel for tungtransport ble først lansert i Finland i 2011. Nå har RED95 kommet på Shell-stasjoner i Norge. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, har over lengre tid jobbet med å få på plass den nødvendige logistikken som muliggjør bruken av etanoldieselen RED95 i norsk tungtransport.

Dette er en viktig dag for oss i St1. RED95 er et drivstoff med svært gode klimaegenskaper og RED95 fjerner kuldeproblematikken, noe som gjør det egnet for det norske vinterklimaet. Utfordringen har ikke ligget på produktet, men logistikk og distribusjon. Logistikken har blitt kostnadseffektiv, og første pumpe er nå på plass på Shell-stasjonen på Grorud. Vi er svært fornøyde med at ASKO ser mulighetene som ligger i å bruke RED95, for etanol har størst potensial for å redusere utslippene i tungtransporten på en kostnadseffektiv måte, sier Simen Hauland, Key Account Manager for B2B i St1 Norge.

Trygghet for transportbransjen

Gitt de norske kravene til utslippsreduksjon må andelen biodrivstoff opp, og dette gjelder ikke minst for tungtransporten. RED95 er et produkt som baserer seg på bioetanol en energibærer som finnes i store mengder. Dette skaper en trygghet for transportbransjen når de skal inngå langvarige innkjøpsavtaler.

I dag produseres det årlig rundt seks milliarder liter HVO på verdensbasis. I Norge konsumerer tungtransport mer enn én milliard liter drivstoff i året. HVO er ettertraktet globalt og dette gjør det vanskelig for norsk tungtransport å sikre seg stabile forsyninger. Til sammenligning produseres det årlig mer enn 100 milliarder liter etanol. Derfor er RED95 et svært godt klimatiltak for den norske tungtransportflåten, og derfor satser vi nå tungt på den infrastrukturen som kreves for å forsyne dette produktet i Norge, Sverige og Finland, forklarer Hauland.

Myndighetene må tilrettelegge

Fagansvarlig for transport i ZERO, Kari Aasheim, ser positivt på det nye samarbeidet, og oppfordrer samtidig myndighetene til å tilrettelegge for økt bruk av etanol i transporten:

RED95 er et viktig bidrag i arbeidet med å redusere utslipp fra nyttetransporten, og vi håper norske myndigheter ser mulighetene for ny norsk bioindustri som ligger i etanol. Vi trenger rammebetingelser som gjør det lett å kutte utslipp, og en egen klimaklasse i bomringen for blant annet etanolkjøretøy vil være et enkelt og kraftfullt virkemiddel for å oppnå dette.

Et bærekraftig alternativ

Det er så langt kun Scania som leverer motorer for den etanolbaserte biodieselen, og leverer fra 2019 både lastebiler med etanolmotorer med 280 og 410 hk. Marked- og kommunikasjonsdirektør i Scania Norge, John Lauvstad, gleder seg derfor over at St1 nå lanserer RED95 i Norge.

Fyllestasjonen for RED95 på Shell Grorud vil gjøre kundens valg lettere når det gjelder å velge bærekraftige alternativer. Skal vi kunne lykkes med å komme med gode løsninger for bærekraftig transport, må drivstoffet være tilgjengelig både for eksisterende og nye kunder. Vi ser veldig positivt på St1 sin satsning på RED95, og hvordan vi sammen kan bidra til å redusere klimapåvirkningen fra lastebiltransport.

Powered by Labrador CMS