


Nyheter
Gamer.no skriver: ”I løpet av den drøye uken siden lanseringen av Pokémon Go har det rukket å bli et av de mest populære mobilspillene gjennom tidene. Spillet håver etter sigende inn flere millioner kroner hver eneste dag fra salg av digitale gjenstander, men utvikler Niantic ser også på andre måter å tjene på fenomenet.
Blant annet ønsker utvikleren å introdusere sponsede Pokéstops og Pokémon Gyms, og ifølge nettstedet Gizmodo blir McDonalds spillets første sponsor.
En kilde med kjennskap til situasjonen har fortalt Gizmodo at sponsoravtalen i første omgang vil tre i kraft i et asiatisk land. Hvilket kunne kilden ikke avsløre, men avtalen går visstnok ut på at hver McDonald's-restaurant i hele landet vil bli enten et PokéStop eller en Pokémon Gym.
Disse er steder spillere besøker ofte i Pokémon Go, der man for eksempel kan kjempe mot andre monstre eller få en ny ladning med Poké-baller. Ved å plassere dem der sponsoren ønsker kan Niantic dermed styre spillere til bestemte steder i verden i dette tilfellet til McDonald's-restauranter.
Utvikleren benyttet den samme forretningsmodellen i sitt forrige GPS-baserte spill Ingress. I tillegg til å kjøpe steder kunne selskaper riktignok også sponse spesielle gjenstander i Ingress, men hittil tyder ingen ting på at vi vil få McPoké-baller i Pokémon Go.
Hverken Niantic eller McDonald's har foreløpig kommentert saken.”
Dette altså ifølge gamer.no. I Finansavisen kommenterer Espen Jütte, doktorgradsstipendiat ved Handelshøyskolen BI, ryktene:
“McDonald’s-sponsingen synes jeg er veldig interessant. Sponsing av spill er ikke revolusjonerende, men vi har ikke sett så mye av det i augmented reality fordi det er het nytt. Av same grunn vet vi heller ikke hvor effektivt det er. I første omgang tenker jeg det vil være rasende effektivt fordi det er noe helt nytt. Det er i hvert fall en spennende mate å skaffe oppmerksomhet på, så får vi se om det leder til salg, bemerker Jütte.”