Nyheter

Snart størst i Europa

Reitan Convenience er snart største kioskvirksomhet i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Colonialmajor Odd Reitan (på bildet t.h)bekrefter overfor Finansavisen: Vi skal ikke se bort fra at vi er størst om noen år. Det er bare ett oppgkjøp eller to unna.

Men vi har ikke noen umiddelbare planer. Vi må være opportunistiske og er helt avhengig av at noen vil selge, supplerer sønnen, toppsjefen i Reitan Comvenience, Magnus Reitan (på bildet t.v.). Om en drøy mottar han prisen som ’årets convenience-leder i Europa’ fra bransjeorganisasjonen NACS.

”Det er ingen tvil om at Reitan-familein tror på convenience i fremriden. Økt urbanisering innebærer flere mennesker i indre boliger og de vil antagelig foretrekke å bruke mer av sin tid utenfor hjemmet. Derfor er beliggenheten til en stor del av butikkene på trafikkknutepunkter, nøkkelen til å få disse til å handle his Reitan.”

”Servicehandelen har vist fallende tendens i flere år. I hvert fall slik Nielsen måler begrepet. Reitan mener at kaffebarer som Kaffebrenneriet og Espresso House også burde regnes som servicehandel.”

Det vi slåss om er produkter til folk som er på farten. Dette markedet blir bare større og større, men det tar kanskje andre former. Convebience er en megatrend, hvis ikke hadde vi ikke drevet med dette, sier Odd Reitan til Finansavisen.

Resultater 2014

Reitan Convenience Norway AS (franchisegiver Norge)

(Mill. Kroner) 2014 2013

Driftsinntekter 942 982

Driftsresultat 20 161

Resultat før skatt 86 160

Resultatgrad 12,75 % 16,32 %

Reitan Convenience (kjede-/konsern i 7 land)

(Mill. Kroner) 2014 2013

Driftsinntekter 14.574 14.231

EBITDA 796 872

Driftsresultat 410 407

Powered by Labrador CMS