


Nyheter
Uno-X Hydrogen AS skal i første omgang bygge 20 hydrogenstasjoner innen 2020, i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand samt på de viktigste veistrekningene mellom disse byene.
Her er foreløpig tidsplan for åpning av Uno-X Hydrogen-stasjoner:
Målet er at hydrogenbil-eiere kan kjøre mellom Norges største byer innen 2020, når hydrogenbiler lanseres fra flere produsenter og i større volum.
Uno-X Hydrogen AS er et nytt selskap, der Reitangruppens drivstoffselskap Uno-X Gruppen eier 51 prosent og hydrogenselskapet NEL eier 49 prosent.
Hydrogenbiler er like enkle å bruke som dagens bensin- og dieselbiler. De er rett og slett elbiler som i stedet for batteri har en hydrogentank og brenselcelleteknologi. Tanken fylles på tre-fire minutter, og rekkevidden er 500 kilometer. De som har bruksmønstre der elbil med batteri er utfordrende vil se at hydrogenbilen er et svært godt alternativ til bensin- og dieselbiler, sier administrerende direktør Vegar Kulset i
Raskt, enkelt og billig drivstoff til kundene er Uno-X sin målsetting. I årene som kommer kan bilførere med hydrogenbiler fylle hydrogen hos Uno-X.
Norske myndigheter har - med stort hell og store avgiftslettelser - vist vilje til offensive tiltak for å få flere elbiler på veiene. Elbiler slipper engangsavgift og merverdiavgift, og har en rekke bruksfordeler.
Hydrogenbiler vil om få år være konkurransedyktige med bensin- og dieselbiler på pris, og behovet for avgiftslettelser begrenset. Derfor kan staten heller bruke midler til å sikre et godt utbygd nett av hydrogenstasjoner, frem til det er et tilstrekkelig antall hydrogenbiler på veiene og hydrogenstasjonene også blir økonomisk bærekraftige.
Vi forventer at norske politikere sørger for å prioritere hydrogenstasjoner i Nasjonal transportplan 2018-2029. Foreløpige signaler er overraskende avventende. I et langstrakt land med en lang vinter er hydrogenbiler et svært godt nullutslipp-alternativ til bensin- og dieselbiler, sier Kulset i Uno-X Gruppen.
Samtidig som alle verdens største bilprodusenter utvikler og lanserer hydrogenbiler, satser en rekke land på å bygge ut omfattende nettverk av hydrogenstasjoner.
Myndighetene må bidra til at det samme skjer i Norge. Hydrogenstasjoner må få en sentral plass i Nasjonal transportplan 2018-2029, og staten må bidra med startstøtte for å få på plass et landsdekkende nett av hydrogenstasjoner. Så skal vi i Uno-X Hydrogen investere vår andel for å bidra til nullutslipp fra norske biler, sier Kulset.
(Pressemelding.)