


Nyheter
Servicehandelrapporten 2015 fra Nielsen viser at butikksalget til Shell endte på 2,1 milliarder kroner i 2014. Dette sikret en markedsandel på 21,7 prosent i det norske markedet for bensinstasjonskjeder, en økning på 0,1 prosent sammenlignet med 2013.
Rapporten fra Nielsen ser på omsetning av varegrupper felles for bensinstasjoner og kiosker, og ekskluderer derfor blant annet salg av drivstoff.
- Veksten i markedsandeler for butikksalg viser at vi har styrket posisjonen vår i markedet. I 2014 har vi fokusert på viktige kategorier som mat, drikke og bilvask - og ikke minst på å gi våre kunder en god handleopplevelse. Det er gledelig å se at den daglige jobben våre medarbeidere gjør ute på stasjonene gir stadig flere fornøyde og lojale kunder, sier Daniel Hind, markedssjef i Shell Retail (bildet).
Ifølge Nielsens rapport har antallet bensinstasjoner falt med 2,5 prosent i 2014. Shell var den eneste av de tre største bensinstasjonskjedene, målt i omsetning og markedsandel, som hadde en positiv utvikling på andeler av antall utsalgssteder i 2014.
Totalomsetningen i bensinstasjonsmarkedet endte på 9,8 milliarder kroner i 2014, en nedgang på 0,6 prosent fra året før. Samtidig sto bensinstasjonskjedene for 64,7 % av den totale butikkomsetningen i servicehandelen, en oppgang på 0,6 prosent poeng sammenlignet med 2013.
(Presemelding.)