Nyheter

’Real, ujålete, ekte, ærlig mat’

En meny toppet med pølser, hamburgere og bagetter, betyr at St1 serverer det kundene venter og ønsker i en butikk på en bensinstasjon. Det har vært ledetråden for utvikingen av det nye matkonseptet som mandag ble eksponert på Strand Bilistsenter i Bærum.

Publisert Sist oppdatert

Real, ujålete, ekte, ærlig mat basert på gode norske råvarer, poengterer markedsdirektør Daniel Hind i Smart Fuel AS, selskapet som drifter St1-butikkene i Norge. Selskapet eies av St1 Nordic Oy og benytter Shells varemerke under en lisens bevilget av Shell Brands International AG.

Pilotstasjonen den første skikkelig profilerte St1-butikken som skal spesialinnredes for å bli mal for kjedeutviklingen åpner 11. mars på Ås.

Dermed er Shell Fresh-konseptet, som ble driftet av NorgesGruppen Servicehandel AS, over i historien.

Leverandørene viktige samarbeidspartnere

Det nye matkonseptet er utviklet i nært samarbeid med leverandørene, først og fremst Orkla Foods/Stabburet (pølser og hamburgere med tilbehør) og Lantmännen (bagetter):

De har vært meget gode samarbeidspartnere, sier markedskoordinator Hæge Vagle, som har vært sentral i konseptutviklingen.

Prosessen ble igangsatt fordi St1 ønsker strategisk eierskap og kontroll på stasjonene, inkludert hurtigmat. Endringene innenfor driften av hurtigmat er i tråd med St1s målsetting om å videreutvikle den sterke markedsposisjonen for mat og drikke på Shell-stasjonene. St1 skal være markedsleder, og Shell-kundene skal få det beste mat- og drikketilbudet langs veien i Norge, fremholder Hæge Vagle.

Lover godt

Og hvordan reagerer kundene på det nye konseptet? Det vet vi nødvendigvis ikke helt sikkert etter bare ett døgn. Men vi har fått opplyst at den første dagen med den nye menyen, ga den høyeste omsetningen på en tirsdag på tre måneder! Og kundene kjøpte i snitt mer enn de gjorde i snitt før. Det lover godt, mener Daniel Hind. Og føyer til at medarbeidernes begeistring også er til å ta og føle på:

Men så har vi også brukt tiden godt på å kurse våre 3500 medarbeidere i butikkene våre over hele landet, sier Hind.

Spiller på det norske

Hind understreker at ’det norske’ har vært målpunktet for retningen som ble pekt ut for konseptutviklingen. På all emballasje inngår en profiltegning hvor alle veier fører inn i norsk natur, med en tekst som forteller at maten er laget av ’norske råvarer fra vårt langstrakte land’. (…) ’Maten som serveres på våre stasjoner er satt sammen av smakfulle råvarer fra hele landet.’

Bildet på toppen: Markedsdirektør Daniel Hind (fra v.) med burger, markedskoordinator Hæge Vagle med bagett og butikksjef Lars Frantzen med pølse. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Powered by Labrador CMS