


Nyheter
– Prisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer fortsetter å være det som bidrar mest til at tolvmånedersveksten i KPI holder seg på et høyt nivå, sier seksjonsleder Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå.
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer sank med 2 prosent fra november til desember, viser tall fra SSB.
– Det var ventet at prisene ville falle i desember fordi julen er høytid for tilbudskampanjer fra butikkene. Det skjerper konkurransen, og presser prisene til glede for forbrukerne. Denne utviklingen ser vi også i år, samtidig som årsprisveksten går litt ned i forhold til november, sier direktør Bendik Solum Whist i Virke dagligvare i en pressemelding.
Konsumprisindeksen (KPI) steg 4,8 prosent fra desember 2022 til desember 2023. Kjerneinflasjonen, KPI-JAE, priser justert for avgiftsendringer og uten energivarer, steg 5,5 prosent i samme periode, ned fra 5,8 prosent i november. Det er i tråd med forventningene fra analytikerne.
Tolvmånedersveksten er uendret fra november.
– Dette støtter det godt opp om våre forventninger om snarlige rentekutt fra Norges Bank, skriver DNBs makroanalytiker Kelly K. Chen i sin morgenrapport onsdag.
Årsveksten i KPI i 2023 endte på 5,5 prosent. Dette skiller seg fra tolvmånedersveksten i desember, som måler desember 2023 mot desember 2022.
I KPI-JAE var årsveksten 6,2 prosent, det høyeste som har vært registrert noen gang for denne indeksen.