Nyheter

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer sank med 2 prosent fra november til desember. – Det var ventet at prisene ville falle i desember fordi julen er høytid for tilbudskampanjer fra butikkene, sier direktør i Virke dagligvare.

Prisene steg med 4,8 prosent de siste tolv månedene – matprisene økte med 8,9 prosent

Fra desember 2022 til desember 2023 har prisene på mat og drikke steget med 8,9 prosent. Samlet prisvekst endte på 4,8 prosent.

Publisert Sist oppdatert

– Prisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer fortsetter å være det som bidrar mest til at tolvmånedersveksten i KPI holder seg på et høyt nivå, sier seksjonsleder Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå.

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer sank med 2 prosent fra november til desember, viser tall fra SSB.

– Det var ventet at prisene ville falle i desember fordi julen er høytid for tilbudskampanjer fra butikkene. Det skjerper konkurransen, og presser prisene til glede for forbrukerne. Denne utviklingen ser vi også i år, samtidig som årsprisveksten går litt ned i forhold til november, sier direktør Bendik Solum Whist i Virke dagligvare i en pressemelding.

Konsumprisindeksen (KPI) steg 4,8 prosent fra desember 2022 til desember 2023. Kjerneinflasjonen, KPI-JAE, priser justert for avgiftsendringer og uten energivarer, steg 5,5 prosent i samme periode, ned fra 5,8 prosent i november. Det er i tråd med forventningene fra analytikerne.

Tolvmånedersveksten er uendret fra november.

– Dette støtter det godt opp om våre forventninger om snarlige rentekutt fra Norges Bank, skriver DNBs makroanalytiker Kelly K. Chen i sin morgenrapport onsdag.

Årsveksten i KPI i 2023 endte på 5,5 prosent. Dette skiller seg fra tolvmånedersveksten i desember, som måler desember 2023 mot desember 2022.

I KPI-JAE var årsveksten 6,2 prosent, det høyeste som har vært registrert noen gang for denne indeksen.

Powered by Labrador CMS