Nyheter

Pizzakrigen akselererer

Pizzakrigen akselererer både i restaurant- og det rene take-away-markedet. Etter oppkjøp tar eksklusive Olivia mål av seg til å bli landsdekkende. I fast-food-markedet er Pizzabakeren den store vinneren.

Publisert Sist oppdatert

Peppes Pizza og Dolly Dimple’s får nå konkurranse som restautrantpizzakjeder. Oppkjøpsfondet Herkules har kjøpt restaurantkjeden Olivia med Olivia Pizzeria.

Vil ekspandere

Nå skal vi ta Olivia til alle norske byer. Samtidig skal hver enkelt Olivia ha en egen identitet slik at det ikke blir en kjedeopplevelse, sier sjef Sverre Flåskjer i oppkjøpsfondet Herkules til DN.

Vi skal ekspandere i Norge, ikke bare i Oslo. Så utvider vi videre ut i Sverige, hvis Herkules ønsker det, sier Kristin Havig-Gjelseth, en av de tre gründerne av Olivia, til avisen.

På hjemmesiden beskrives konseptet sitt italienske kjøkken på Aker Brygge: slik Tynn, krisp, italiensk pizza stekt i steinovn. Klassiske pastaretter og antipasti. Som på alle menyene i Olivia-familien.

Flere mindre kjeder

I oslogryta opererer flere mindre kjeder som Pizza og Kina Ekspressen, Pizza Baronen og Spice, som baserer seg på levering (‘delivery’) og take-away.

Utover landet er det utallige mindre pizzaaktører, og tusener hvis vi tar med alle kjeder og spisesteder som har pizza på menyen sammen med flere kategorier.

Kun take-away og ‘delivery’

Landsdekkende er Pizzabakeren helt i særklasse, allerede sannsynligvis Norges største pizzakjede, ved årsskiftet med 120 utsalg samt én i Sverige og to i Danmark. I høst er det åpnet en ny Pizzabakeren hver 9. dag. Budsjettert kjedeomsetning for 2015 er 700 millioner kroner. Med en vekst i 2. halvår på nærmere 14 prosent, ligger det an til at budsjettet overtreffes med klar margin, stod det å lese i bladet FastFood tidligere i høst.

Domino´s har også ambisjoner i det norske markedet. Målsettingen er en kjede med 50 medlemmer. Nylig åpnet kjeden sin butikk nr. 6 i Sandvika.

Powered by Labrador CMS