


Nyheter
Det var Romerikes Blad som omtalte saken først. Den nye pizzakjeden Peppeno’s Pizza gikk under radaren i et drøyt år før storebror Peppes ble klar over sin nye konkurrent på Østlandet. Peppeno’s har i dag to lokaler i Oslo og ett i Lillestrøm, og har ifølge Peppes forsøkt å kapre deres profil.
Kapringen skal ha skjedd ved å kopiere navn, nettside, beskrivelsen og navnene på de forskjellige pizzaene, samt det visuelle uttrykket.
Saken er den at Peppeno’s markedsføring er egnet til å forvirre så mye at folk lurer på om vi er samme konsept. Når våre kunder kontakter oss og fordi de er forvirret sier det seg selv at det har gått for langt, sier Thomas Grotle, Markeds- og innovasjonsdirektør i Peppes, til VG.
Peppes sendte inn en klage til Næringslivets konkurranseutvalg der de hevder dette er «systematisk ettergjøring som er i strid med god forretningsskikk». I det store og det hele får Peppes medhold i pizza-klagen.
Dette handler ikke om at vi er redde for konkurranse. Det er så klart helt greit. Problemet er at noen helt systematisk bruker vårt uttrykk og våre virkemidler for å villede våre kunder. Da må vi ta grep. Heldigvis var konkurranseutvalget enig med oss, sier Grotle.
Daglig leder i Peppeno’s Suganthan Easwaran sier han tar konkurranseutvalgets avgjørelse til etterretning, men at det aldri har vært hans intensjon å kopiere Peppes’ konsept. Noen ting ved Peppeno’s blir også endret.
Ja, tekstene på nettsiden var for like, men de har vi endret. De stammer fra dem som lagde nettsiden for oss, sier Easwaran til VG.
(Kilde: VG)