


Nyheter
Det var før helgen operasjef Per Boye Hansen la ut bilde på Facebook av iskiosken foran Operahuset med teksten ’no comment’. Innlegget fikk flere hundre likes og kommentarer.
Til Osloby utdyper Hansen: Jeg gikk på jobb og så plutselig denne isboksen stå rett ved marmorbrua. Jeg synes den rett og slett var vulgær og skjemmende for et praktbygg som Operaen.
Mange har reagert kraftig på bildet som Boye Hansen la ut. En operaentusiast tok til og med direkte kontakt med Hennig Olsen, iskremleverandøren til kiosken, for å få den fjernet etter å ha sett innlegget, forteller han.
Jeg synes ikke den hører hjemme her. Jeg tror mange av våre besøkende kommer til å reagere negativt på slikt visuelt støy, sier operasjefen.
Det er imidlertid lite Hennig Olsen kan gjøre. Det viser seg nemlig at det er Operahusets egen restaurant, Restauranthuset Operaen, som står for driften av kiosken etter dialog med Den Norske Opera og Ballett selv.
Tillatelse fikk de innhentet av Hav Eiendom, som syntes det var et godt initiativ. Daglig leder i restauranten, Erling Sjøen Mikkelsen, sier at tanken bak var å tilby et bredere tilbud til området.
Vi synes det er viktig å å treffe flest mulig i området rundt. En iskiosk vil være bra for de med dårlig tid, for eksempel. Vi har vært i dialog med Operaen om dette, og de synes det var en bra ide, forteller Sjøen Mikkelsen.
Han understreker at det er markedsavdelingen i den Den Norske Opera og Ballett de har vært i kontakt med.
Hva tenker du om operasjefens kritikk?
Denne kiosken vil stå der i en periode hvor det ikke bare er ballett- og operabesøkende, men også turister og folk fra området som bruker Operaen mye. De må jo få dekket isbehovet sitt de også, sier Erling Sjøen Mikkelsen til Osloby.