


Nyheter
- Dette er første gang fremtidens biodiesel tilbys i større skala i Norge. HVO100 innebærer et stort gjennombrudd for å redusere utslippene fra dieselmotorer. Den nye biodieselen reduserer CO2-utslipp med 65-85 prosent, avhengig av råvare, mens utslipp av NOx og partikler kuttes med inntil 10 prosent, sammenlignet med tradisjonell diesel, sier Thomas Støkken, norgessjef i Statoil Fuel & Retail.
Første last med HVO100 fra Statoil er basert på slakteavfall, senere leveranser kan være basert på en kombinasjon av slakteavfall og vegetabilske oljer. Produktet er fritt for palmeolje.
-Flere av våre store kunder har ønsket et slikt drivstoff lenge. Vi er glade over at vi nå gjør det mulig for våre kunder i tungtransporten å ta miljøgrep som virkelig monner i bedriftenes miljøregnskap, understreker Thomas Støkken.
HVO100 er en syntetisk biodiesel med egenskaper tett opptil ordinær diesel. Dette er et langt bedre biodrivstoff enn den biodieselen som brukes i tungtransporten i dag, med blant annet bedre kuldeegenskaper og renere forbrenning. Motorer som er godkjent for ren HVO kan problemfritt veksle mellom den nye biodieselen og annen diesel.
De aller fleste moderne tyngre kjøretøy er godkjent for HVO100. I personbilmarkedet har motorprodusentene ennå ikke godkjent bruk av 100 prosent HVO. Statoil Fuel & Retail kan derfor ikke anbefale HVO100 til personbiler, da dette kan gå på bekostning av motorens garantiordning.
Om noen dager er HVO100 tilgjengelig på fem stasjoner: Statoil Økern, Statoil E6 Vestby, Statoil Truck på Furuseth, TS Truck i Trondheim og Statoil Truck Brumunddal. I tillegg tilbys det til bulkkunder med egne anlegg.
-Vi har tro på at HVO100 blir stort. Det er inntil videre en utfordring at det er få produsenter som leverer HVO i markedet, men som største aktør i det norske drivstoffmarkedet skal Statoil Fuel & Retail bidra til et grønt skifte i norsk veitransport, steg for steg. Så lenge majoriteten av norske biler og nyttekjøretøy går på diesel må vi gripe muligheter som denne for å bidra til reduserte utslipp, sier Thomas Støkken.
Dersom det blir sterk etterspørsel etter det nye produktet er SFRs ambisjon å øke antallet stasjoner som tilbyr HVO100 til tungtransport. SFR opplever stor etterspørsel etter miljøvennlige drivstoff som kan brukes rett inn i dagens motorer. Med HVO100 kan SFR tilby dette.
-I overskuelig fremtid vil det være et stort antall dieselmotorer i norske personbiler, tungbiler og nyttekjøretøy. Derfor er vi avhengig av miljøfremskritt på drivstoffet. Vi vil tilstrebe at HVO100 skal være tilgjengelig og konkurransedyktig med fossil diesel i betydelig større skala framover. Vi er avhengig av produktleveranser med de rette spesifikasjonene og stabile, forutsigbare avgifter og rammebetingelser for å lykkes med dette i det norske markedet, avslutter Thomas Støkken.
• HVO100 er 100 prosent syntetisk biodiesel (Hydrogenert Vegetabilsk Olje), med egenskaper tett opptil ordinær diesel.
• HVO100 er basert på vegetabilsk olje og animalsk fett fra slakteavfall. Blandingsforholdet vil variere fra parti til parti.
• HVO100 fra Statoil er fritt for palmeolje. Hele den første lasten vi har fått er basert på slakteavfall.
• CO2: Ned 65-85 prosent avhengig av råvare
• NOx: Ned inntil 10 prosent
• Partikler: Ned inntil 10 prosent
• Reduserer utslipp av helseskadelige stoffer som polyaromater, aldehyder, benzen og 1,3-butadien.
De aller fleste Euro5-motorer i tyngre kjøretøy er godkjent for HVO100. Det er bare et tidsspørsmål før også Euro6-motorer generelt godkjennes for dette produktet. Tidspunktet avhenger av når EN15940 blir publisert.
Personbiler er så langt ikke godkjent for HVO100 (iht EN15940). Bruk av HVO100 i personbiler der motorprodusenten ikke ettertrykkelig har godkjent bruk av dette drivstoffet, kan gå bekostning av motorens garantiordning dersom noe går galt.
(Pressemelding.)