Nyheter

Espen Hoff og Rune Sandvik er klare på at mange bransjeaktører trolig vil slite med ettervirkninger av koronapandemien. – Det som gleder oss er at vi nå har en lønnsom portefølje av serveringssteder, sier duoen til Convenience.

Ny positiv fremdrift for Dely

Den 1. juli i 2021 ble Umoe Restaurants solgt til Jordanes AS og det nye navnet ble Dely. Her har de med seg de sterke og ledende kjedekonseptene som Peppes Pizza, Starbucks og Fridays. Etter en stor og krevende runde med opprydding, ser det langt lysere ut for Dely.

Publisert Sist oppdatert
Totalt har det nye restaurantselskapet Dely 140 serveringssteder og 1600 medarbeidere i Norge og Sverige. Under normale forhold har de en årlig omsetning på 1,7 til 1,8 mrd. kroner inkludert franchise.
Best på servering
Overtagelsen i høst har gått bra og nå har de flyttet hovedkontoret inn i nye lokaler på Solli Plass i Oslo hvor de holder til i samme lokaler som eierne og søsterselskapet Scandza. Når alle er på plass i de nye lokalene teller de totalt om lag 50 ansatte. Selskapet er dermed godt rigget og er på vei opp og frem igjen.
– Det nye navnet Dely er et ordspill på de engelske ordene deli, delicious og delivery, og speiler vårt syn på moderne restaurantvirksomhet. Med utgangspunkt i sterke merkevarer, flinke ansatte og sunn drift skal vi lage markedets beste serveringssteder, sier Espen Hoff, administrerende direktør i Dely AS.
Erfarne ledere med godt utgangspunkt
Espen Hoff har tidligere vært leder for Umoe Restaurants i to år. Før dette hadde han ansvaret for Peppes i litt over tre år. Med seg på laget har han også fått Rune Sandvik som kjededirektør.
Sandvik var tidligere sjef for Burger King i Skandinavia, hvor han var en markant medarbeider og leder i 32 år.
Dely er et selskap som er skapt for å betjene et serveringsmarked som er i rask utvikling, og norske forbrukere stiller stadig høyere krav til gode smaks- og restaurantopplevelser, kvalitet og bærekraft.
– I Dely har vi samlet flere av landets aller flinkeste innen kjededrift, talentutvikling og servering. Gjennom eierne våre og ikke minst vårt søsterselskap Scandza får vi ytterligere tilgang til merkevarekompetanse og mye innovasjonsfokus. Peppes i butikk er et godt eksempel på samarbeid som vi vil se mer av fremover. Til sammen gir dette oss det aller beste utgangspunktet for å utvikle konseptene og være en pådriver for matkultur, sier Espen Hoff.
20 000 gjesteopplevelser daglig
Gjennom kjedekonsepter som blant annet inkluderer Peppes Pizza, Starbucks, Fridays, Kjøkken & Kaffe, Fattigmann og Eataly, serverer Dely 20 000 gjesteopplevelser daglig.
– Vi har jobbet svært målrettet med å optimalisere restaurantporteføljen, og ikke minst skape et fundament for et mer effektivt og lønnsomt selskap de siste to årene. Nå sitter vi igjen med alle de beste serveringsstedene, og legger all vår kraft i å utvikle disse videre. På sikt skal vi også se mer på de øvrige markedene i Skandinavia, men akkurat som serveringsstedene våre, skal Dely også drives med kvalitet og bærekraft som viktigste ledestjerner, sier Hoff.
Salg og nedskaleringer
I samme prosess som Dely ble etablert, har selskapet lagt ned og solgt unna selskaper, eksempelvis sterke merkevarer som Burger King. Totalt har Umoe Restaurants gått fra gått fra 4 600 til 1 600 medarbeidere som nå er med i det nye selskapet Dely.
Burger King alene utgjør selvsagt en stor andel, likevel har om lag 25 prosent av årsverkene på kontornivå blitt kuttet i det som nå utgjør Dely. Totalt har de lagt ned om lag 20 serveringssteder i denne perioden og mange har dermed blitt berørt av dette.
– Sånn sett er vi et helt annet selskap nå enn det vi var som Umoe Restaurants. Vi har slanket selskapet og er mye mer effektiv og ikke minst, vi tjener penger, sier Espen Hoff.
En viktig del av dette arbeidet har også vært å få på plass offensive eiere som Jordanes AS, som nettopp har kjøpt dette selskapet for å vokse.
Hvordan har det vært for deg Espen å være leder i en så stor omstillingsprosess?
– Tøft, uhyre krevende, men også spennende. Det at vi har fått Rune med på laget med hans offensivitet og kompetanse på vekst har vært veldig bra. Etter flere år med restrukturering og kostnadskutt, så trenger vi mange med den innstillingen.
Høsten 2019 da de startet prosessen i Umoe var uten tvil en beintøff periode.
– Det å jobbe med kostnadskutt, nedleggelser og være den som er budbringer for de dårlige beskjedene, det er veldig tungt. Når vi da fikk pandemien på toppen av det, der vi permitterte over 3 000 medarbeidere første uken, det er noe av det tyngste jeg har gjort som leder. Men, samtidig liker jeg godt å jobbe med restruktureringer, og ser det meningsfulle i å redde arbeidsplasser og få fart på Dely og de ulike kjedene,legger han til han.
– Hvis vi ser på perioden fra 2019 og frem til i dag, har vi fått brukt denne tiden veldig godt, selv om vi har stått midt i en pandemi underveis.
Leon ute
Leon ble etablert med brask og bram i 2017, men etter en tids drift så man at det norske markedet ikke var modent for et slikt konsept.
– Vi har lagt ned Leon i Norge, og den viktigste årsaken er at vi bommet på riktige beliggenheter for dette konseptet. Det gjorde det krevende å skape volum nok til at det ble lønnsomt.
Det kan selvfølgelig også handle om timing. Konseptet er åpenbart spennende og veldig populært, eksempelvis i England.
Kanskje var man litt for tidlig ute i Norge?
– Ja, kanskje det. Men serveringsstedet vi hadde på Oslo S var en veldig bra enhet, likevel klarte vi ikke å skape lønnsomhet.
Senterkaféer omprofileres til Kjøkken & Kaffe
– Her jobber vi med å pusse opp, og også omprofilere mange av våre konsepter som ligger i sentre, eksempelvis alle våre kaféer har gode beliggenheter rundt i Norge. Vi har laget et nytt konsept som heter Kjøkken & Kaffe, og det blir den nye profilen til Café Opus, Nom og Mujo.
Kjøkken & Kaffe sin profil er å tilby et hyggelig og koselig pusterom der kundene kan føle seg hjemme.
– Her får du servert den gode maten laget fra bunnen av som vi gjerne forbinder med «slik mormor lager mat», forklarer duoen.

Viktoria Rusten er ny daglig leder ved Kjøkken & Kaffe ved Oslo S. – Vi gleder oss til at samfunnet nå åpner mer opp og vi har stor tro på at våren og sommeren blir bra, smiler hun i det vi møter henne på Kjøkken & Kaffe ved Oslo S.

Økt take-away i Peppes
Den populære pizzakjeden består i dag av 80 serveringssteder i Norge, hvorav 49 er franchise og 31 er egeneide.
– Det siste året har det gått bra til tross for pandemien og utfordringene knyttet til den. Våre medarbeidere og våre franchisetakere har levert bra på take-away og levering, og utnyttet de mulighetene de har fått mellom nedstengningene til å fylle restaurantene, sier Sandvik.

Rune Sandvik sier det er en klar fordel å samle hele staben på ett sted sentralt i Oslo. – Her skal også hele salgsapparatet til Peppes holde til, og vi gleder oss til å få samlet hele «familien» på ett sted, smiler kjededirektør Rune Sandvik.

– For de som har beliggenheter i populære hytteområder ser vi en formidabel vekst spesielt på take-away, legger Hoff til.
I tillegg ligger veldig mange Peppes i områder der nordmenn har feriert de siste to somrene.
Hoff og Sandvik understreker at endringen innen take-away og levering byr på videre muligheter for ytterligere vekst fremover nå som kundene i langt større grad er blitt vant til å bestille mat og drikke hjem.
– Vi har selvfølgelig hatt utfordringer i disse koronatider totalt sett. Bedriftsmarkedet har eksempelvis vært helt nede, så her har vi ikke så gode tall, forklarer duoen.
Kaffebarer holder stand
Starbucks har gjort det veldig bra i Norge under pandemien og består i dag av 18 butikker, mens i Sverige har Hoff og hans team ryddet opp.
– I Sverige sitter vi nå igjen med to serveringssteder som gjør det veldig bra.
Fridays er trimmet
I dag består Fridays av tre restauranter i Norge, og i Sverige har de solgt seg ut. Selv om konseptet er kult og maten smaker godt, var en skikkelig opprydning også her helt nødvendig.
– Vi har lagt ned seks steder i Norge de siste årene. Disse har hatt beliggenheter i Trondheim, i Klingenberggata og Karl Johan i Oslo, Jessheim, Oslo S og Fredrikstad. De tre vi har igjen i Norge er godt lokalisert i Oslo og i Bergen, og driftes veldig godt av Tore Garmo og hans team. De gjør det veldig bra for tiden, sier Espen.
Hvordan er det med Litle Eataly, La Baguette og Fattigmann?
– Dette er konsepter som har beliggenheter hovedsakelig på kjøpesenter og sentrale trafikknutepunkter som Oslo S. De gjør det bra, og vi har i tillegg fått lagt ned og gått ut av de avdelingene som gikk med tap. Nå er vi i full gang med å pusse opp og modernisere alle disse konseptene.
Ingen nedstengning i siste runde
Da pandemien traff oss våren 2020 ble mer eller mindre alle deler av virksomheten preget av dette.
– Under den siste runden med nedstengninger i desember og januar i år valgte vi en annen strategi. Vi valgte å holde alle våre medarbeidere i jobb, og holde våre serveringssteder åpne, blant annet fordi vi hadde tro på at det ville bli kortvarig - i tillegg til at vi nå er langt mer robuste som selskap enn vi var bare for et par-tre år siden, legger Hoff til.
– Vi taper penger når samfunnet stenges ned, men ikke på langt nær så mye som de rene restaurant-/ og utelivsaktørene gjør. Vår restaurant-portefølje er skrudd sammen litt annerledes ved at vi har stor tyngde på levering, take-away, kaffe og kaffebarer.
Samtidig legger ikke Hoff og Sandvik skjul på at det som en stor bransjeaktør har vært svært krevende å stå i pandemien med alle de avstandsreguleringer og karantenekrav som er satt.
– Det er en velkjent problematikk som gjelder alle i vår bransje i Norge.
Hva tenker dere om 2022 og 2023?
Hoff er positiv til det kommende året og er sikker på at de kommer til å få bra fart i salget på alle deres serveringssteder i 2022.
– Det kan selvsagt bli noen forsinkelser her litt avhengig av hvordan koronasituasjonen utvikler seg gjennom året. Uansett forventer vi å ha en bra fart og fin utvikling.
Mye av arbeidet handler nå om å modernisere og utvikle de ulike merkevarene, før de også etter hvert kommer til å se på muligheten for eventuelle oppkjøp.
Vekst i sikte
Målet til Dely er å vokse bærekraftig og sunt, men også se på spennende oppkjøpsmuligheter.
– Første steg er uansett å ta vare på det vi allerede har. Det innebærer å videreutvikle medarbeidere og sørge for at vi skaper gode gjesteopplevelser på de stedene vi har i dag. Dette vil vi gjøre i hele 2022, mens vi i 2023 og fremover vil være veldig «på ballen» for å se på oppkjøpsmuligheter og andre vekstinitiativ. Det blir uansett spennende tider fremover, og vi er veldig glade for at vi nå har en langt mer offensiv holdning etter flere år med tøffe tak, avslutter Espen Hoff og Rune Sandvik.

Powered by Labrador CMS