Nyheter

Norske Urge relanseres i USA – som Surge

Urge slo godt an da den ble lansert i Norge i 1996. Coca-Cola, selskapet bak, valgte derfor å lansere den også i USA, men da under navnet Surge. I USA holdt Surge bare noen få år før den ble tatt av markedet, men nå har amerikanerne brukt sosiale medier for å kreve den norske brusen tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Det er morsomt at en merkevare går fra Norge til USA, som regel går det jo den motsatte veien, sier Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef for Coca-Cola Enterprises i Norge.

Kjøpte opp reklameboard

Surge har nå blitt relansert etter stort press fra forbrukerne i USA. De dannet en Facebook-gruppe, og gikk til det skritt å kjøpe en reklameboard like ved hovedkvarteret til The Coca-Cola Company. På den stod det: Kjære Coca-Cola, vi kunne ikke kjøpe Surge, så vi kjøpte denne reklameplakaten i stedet, fulgt av en generell oppfordring til å støtte Facebook-kampanjen for å få Surge tilbake. Resultatet er at Surge nå relanseres i USA, og brusen skal selges gjennom Amazon.com.

Lignende kampanje i Norge

At folk bruker sosiale medier for å ønske seg sine favoritter tilbake, er Coca-Cola kjent med også her i landet.

I Norge hadde vi også en Facebook-kampanje for nettopp Urge, drevet av forbrukerne. Vi hadde sluttet å produsere Urge på 1,5 liters flasker, og denne kampanjen ønsket å få produktet tilbake. Den fikk stor oppslutning, og da var det ikke annet å gjøre enn å gi etter, smiler Cathrine.

Det er morsomt å se at vår merkevare har skapt det samme grasrotengasjementet i USA, og at det har gitt resultater også der, avslutter Cathrine Stang Lund.

(Pressemelding.)

Powered by Labrador CMS