Nyheter

Ingen steder i landet selges det så mye softis som i Nordland, Troms og Finnmark, ifølge omsetningsstatistikk fra Narvesen. På bildet: Marianne Wik Kolstad ved Narvesen Bossekop, Alta.

Nordlendingene elsker softis

Ingen steder i landet selges det så mye softis som i Nordland, Troms og Finnmark, ifølge omsetningsstatistikk fra Narvesen.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at nordlendingene har en egen forkjærlighet for softis. Og de siste ukene hvor det har vært fint vær i den nordligste landsdelen har salget eksplodert, sier kategorisjef Anniken Staubo i Narvesen.

Egen softiskultur I Nord-Norge

Man skulle tro at det er de tradisjonelle sommerregionene, som Sørlandet og Østlandet, som har størst appetitt på softis, men det er altså innbyggerne i Nordland, Troms og Finnmark som spiser desidert mest softis ifølge omsetningsstatistikken fra Narvesen. Så langt i år et det solgt over en halv million softis i kjedens butikker i de tre nordligste fylkene.

Jeg tror vi kan slå fast at det er en egen kultur for softis i Nord-Norge. Nordlendingene er også mer oppfinnsomme når det kommer til strøssel og tilbehør. Alt fra det tradisjonelle sjokoladepulveret til tørrfisk og sprøstekt løk har inngått i strøsselutvalget i Narvesens utsalgssteder i våre nordligste fylker, sier Staubo.

Hver fjerde softis selges i nord

Hver fjerde softis blir solgt i Nord-Norge, noe som innebærer at landsdelen selger langt mer softis enn folketallet skulle tilsi. I Nord-Norge er det i gjennomsnitt solgt 13.000 per utsalgssted så langt i år, mens det tilsvarende tallet for Østlandet og Sørlandet er i underkant av 8.000. Narvesen på Bossekop utenfor Alta er utsalgsstedet som selger mest i Norge. Hele 41.000 softis er solgt hittil i år.

Det er imponerende hvordan lille Bossekop år etter år ligger på Norgestoppen i salget av softis.

Strøsselvarianter avgjør

Noe av hemmeligheten bak suksessen er at de prøver å spesialtilpasse strøsselvarianter til kundene, som har ført til at de nå tilbyr nærmere 40 varianter, sier Staubo.I fjor var det taffelsticks og sjokolade som slo an, mens det i år er mange som prøver den nye typen salte karamellperler, eller en blanding av mango og jordbærstrø. Narvesen har 345 utsalgssteder over hele landet og er dermed en god pulsmåler på softissalget i Norge.

(Pressemelding NTB.)

Powered by Labrador CMS