Nyheter

(Arkivfoto: Karine H. Henriksen)

Nedgang i salget av iskrem

Iskremprodusentene melder om en nedgang i issalget i mai på omlag 20-30 prosent. Været er trolig den største årsaken til nedgangen, melder godt.no.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren 2018 kunne iskremprodusentene melde om en fantastisk vekst, men da hadde vi også en fantastisk solfylt vår og sommer.

Ifølge nettstedet har Hennig-Olsen hatt en nedgang på om lag 32 prosent færre iskrem i antall, sammenlignet med mai 2018. Mens Diplom-Is har hatt en nedgang på cirka 20 prosent.

Salget i mai i år er svakere enn mai i fjor. Hele iskremkategorien går tilbake fordi været i år har vært mye dårligere enn i fjor og fordi det har vært mindre kampanjer i butikk generelt for iskremkategorien, forteller Anne Borgen Sturød, marketing og produktutviklingsdirektør i Diplom-Is til nettsiden godt.no.

Både Hennig-Olsen og Diplom-Is venter nå på ordentlig sol og varme.

Iskrem er et impulsprodukt og vi er avhengige av fint vær for å selge mye is. Året har startet godt for oss salgsmessig, og som resten av Norges befolkning venter vi nå på skikkelig sommervær. Vi har is i magen og troen på at finværet vil komme og løfte iskremsalget, Lillian Susanne Hall, markedsdirektør i Hennig-Olsen.

Vi i Diplom-Is, som de fleste andre nordmenn, håper på en varm og solfylt sommer slik at man kan kose seg med is, sier Borgen Sturød.

(Kilde: godt.no)

Powered by Labrador CMS