


Nyheter
Da Peppes lagde ny meny i år, var det med Blindeforbundets Ungdom på laget. Med punktskrift på menyen kan den endelig leses av alle, også blinde og svaksynte.
– Dette gjør at vi kan nå tilby våre gjester på 63 serveringssteder en meny som kan leses av alle. Dette var det enkelt for Peppes å si ja til, og en klar vinn-vinn-situasjon. Vi øker gjesteopplevelsen for alle, og de svaksynte blant oss får en enklere hverdag, forteller Rune Sandvik, kjededirektør for Peppes Pizza, i en pressemelding.
Det var Blindeforbundets Ungdom som kontaktet Peppes for å høre om de kunne legge punktskrift på menyen, og med støtte fra Kulturdepartementet har det blitt en realitet.
Peppes Pizza er den største pizzarestaurant-kjeden i Skandinavia med over 1.800 ansatte og 90 enheter i Norge fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør.
For Blindeforbundets Ungdom er dette et viktig steg i riktig retning for å kunne leve så selvstendig som mulig.
– Det er deilig å kunne dra på restaurant uten å måtte få hjelp av andre for å lese menyer, sier Silje Solvang styreleder i Norges Blindeforbund Ungdom.
Blindeforbundets Ungdom jobber for full samfunnsmessig likestilling og sosial inkludering av unge synshemmede.
– For å få det til, er tiltak som dette viktig. Det gjør terskelen for å komme seg ut å leve et normalt liv lavere, forteller Solvang.
Peppes Pizza er en del av Dely som også driver kjedene TGI Fridays, Starbucks, La Baguette, Kjøkken og Kafe, Eataly med flere i Norge. Nå vil Dely se på mulighetene for at flere av serveringsstedene kan få punktskrift på menyen.
– Vi er i kontakt med Blindeforbundets Ungdom for å se på muligheter om vi kan få til dette på blant annet TGI Fridays også, forteller Sandvik. Dette er et relativt enkelt tiltak som gjør at flere kan komme seg ut å kose seg på restaurant uten å be om hjelp.
Tidligere i juni presenterte Norges Blindeforbund en landsrepresentativ undersøkelse utført av Opinion på vegne som viser at så mange som 8 av 10 kaster mat som man kanskje kunne brukt, som følge av uleselig holdbarhetsdato eller annen uleselig informasjon.
En undersøkelse gjort i fjor viser at en av tre lar være å kjøpe et produkt på grunn av utilgjengelig informasjon.
Blindeforbundet har gjennom kampanjen «Opp med skrifta!» satt søkelys på sitt krav om at informasjonen i samfunnet skal være lesbar for alle, slik at ingen skal føle seg unødvendig «blinde» på grunn av dårlig lesbar informasjon.