


Nyheter
Det fremgår av en reportasje i siste utagve av bladet FastFood som nå er under distribusjon. Tre tenåringer bestemte seg for å åpne egen isbar i 2002. De visste ikke da at de komme til å legge ut på en berg og dalbane-ferd som skulle ende opp med en sjokoladefabrikk og to butikkhybrider, som selger egen gourmetsjokolade og ellers består av en isbar også med selvbetjening av yoghurtis. Nå er det kaffebar med faste sitteplasser som står for tur.
Cielo-konseptet ser omsider ut til å være endelig utformet, i den grad noe kan være endelig i en bransje preget av en dynamikk karakterisert ved et evig rop etter nyheter. 2014 ble gjennombruddsåret. Omsetningen økte fra 12,8 millioner i 2013 til 13,5 milli0ner i fjor, og gledeligst av alt: Det lå igjen en million på bunnlinjen.
Selvfølgelig visste de tre tenåringene ikke hva de gikk til da de satte seg fore å bli gründere tidlig på 2000-tallet. De begynte med å selge Diplom-Is, og fikk suksess med trøndersk gelato da de hadde skrapet sammen nok kapital til å kjøpe en iskremmaskin. Men skikkelig orden på iskremproduksjonen og -salget ble det først da de etablerte samarbeid med Kulinaris på Kolbotn.
Det var duket for ekspansjon; Cielo var på det meste etablert i fire byer, og hadde 18 ansatte. Men nær sagt som alltid med gründerbedrifter: Ny motbakke; driften måtte konsolideres og en ny driftsmodell utvikles. Det fulgte flere år med håndterbare underskudd, men bedriften var på rett kurs. Masse hardt arbeid gjorde at 2014 altså ble gjennombruddsåret med hensyn til lønnsomhet.
Nå er det egenprodusert sjokolade som er svingstangen i virksomeheten: Med støtte fra Innovasjon Norge ble det innredet konfektmakeri i en nedlagt garasje på Nardo. Gourmetsjokoladen de unge entusiastene greide å utvikle og produsere, skulle etter hvert bli aller viktigst i den nye Cielo-profilen. Særdeles vellykket har dessuten samarbeidet med Kulinaris blitt. Fjorårets sterke omsetningsvekst tilskrives først og fremst suksessen med yohurtis som også serveres på automat.
Pågående konseptutvikling innebærer at de plusser på med kaffebar. Kaffen skal være av ypperste kvalitet: ferskbrent kaffe fra Jacu i Ålesund.
Type bedrift: Sjokoladefabrikk og egne butikker i to kjøpesentre i Trondheim, med isbar som shop-in-shop, samt to utsalg med eksterne drivere i Bodø og Steinkjer.
Markedskanaler: 4 butikker, to egne, to eksterne. Leverandør til enkeltbutikker som selger konfekt og sjokolade. Netthandel med gourmetsjokolade..
Eiere: Største eier (42,8 %) er Cielo Holding AS, hvor gründerne Mats Paulsen, Kris Hildrum og Per Ståle Andersen eier 1/3 hver. Pål Hildrum og Laila Margrethe Hildrum (Kris’ foreldre) 33,9 %, og Tommy Hudson Sandsmark 13,3 %.
Nøkkeltall: Omsatte I 2014 for 13,5 mill. kroner og opnnådde sitt første millionoverskudd på 12 år, mot 11,8 mill. Og et underskudd på 800.000 I 2013.
Ansatte: 20, fordelt på 13 årsverk. (Flere i høysesonger som før jul.)
Kort historikk: En 17-åring, en 18-åring og en 19-åring etablerte bedriften i 2002. Mest isbar de første årene, med 6 utsalg i fire byer på det meste. Isproduksjonen ble etter hvert overlatt til Kulinaris. Selv startet de i 2008 Cielo sjokoladefabrikk i en nedlagt garasje på Nardo i Trondheim, som leverer all sjokolade og konfekt, også til noen eksterne butikker.
Les hele historien i magasinutgaven, bestill abonnement: fastfood@medievekst.no