Nyheter

Meny-sjef Vegard Kjuus gir de ansatte mye av æren for veksten.

Meny er vekstvinner i norsk dagligvare

Meny er vekstvinner i 2021 med en organisk vekst på 1,3 prosent. – At vi tar markedsandeler er en bekreftelse på at flere setter pris på stort utvalg, lokalmat, matglede og god service. Vi skal fortsette å være en motpol til lavpris-butikkene, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Dagligvarerapporten 2022 (Nielsen-tall) er Meny den kjeden med størst organisk vekst i fjor (se vedlagte figur).

Meny øker sin markedsandel fra 10,4 til 10,6 prosent. Totalt hadde meny en vekst på 1,8 prosent og omsetningen endte på 22 milliarder kroner i 2021. Kjeden har vekst i alle fylker. På topp-10 lista over vekstvinnere er butikker i Bergen, Oslo, Trondheim, Arendal, Moss og på Romerike. Hele 12 Meny- butikker har nå over 200 millioner kroner i omsetning.

Kjedens netthandel økte i fjor med 29 prosent til en omsetning på 940 millioner kroner. Økning i netthandelen står for ca. 50 prosent av veksten i Meny, hvorav de fysiske butikkene står for resten.

Ifølge Kjuus kommer den gode veksten de tre siste årene av at stadig flere nordmenn koser seg med god mat og gode råvarer hjemme, men den er også et resultat av 188 dedikerte kjøpmenn, hele 1500 matfaglig ansatte og nær 10 000 dyktige matarbeidere.

- Mens Norge har alt for mange ganske like lavprisbutikker, er vår drivkraft å være noe annet. Vi skal være best på stort produktutvalg, lokalmat, matfaglig kompetanse og hyggelig handleopplevelse, sier Kjuus.

Meny opplever stor vekst i kategorier som lokalmat, håndskåren ost, bakervarer, frukt og grønt og middagsråvarer som blant annet angus-kjøtt, fersk fisk, skalldyr og Jacobs Utvalgte-produkter.

Figur fra Dagligvarerapporten 2022.
Powered by Labrador CMS