Nyheter

McDonalds felt i MFU

Forbrukerrådet har klaget inn McDonalds til MFU for å benytte Happy Studio som markedsføring særlig rettet til barn.

Publisert Sist oppdatert

Happy Studio er en interaktiv app med spill, leker og musikk som benytter produktet Happy Meal som en del av sitt univers, i tillegg til at det designmessig har en stor nærhet til produktet. Produktet er særlig rettet mot barn.

MFU kom allerede i sak MFU 3 i 2014 med et vedtak mot Happy Studio og produktets tilknytning til Happy Meal. I utdrag fra dette vedtaket fremkommer det:

Det benyttes samme logo, bortsett fra at ”Meal” er byttet ut med ”Studio”. Måltidsesken er tydelig i designet på Happy Studio, og er innlemmet på ulike måter i aktivitetene som finnes på nettstedet. Gjennom Happy Studio ledes barna inn til et univers med effekter som bygger på /gir klare assosiasjoner til Happy Meal-konseptet. Nettstedet HappyStudio.com/app’en er utformet med tanke på barn. Det har en rekke spill og leker av svært barnslig karakter; utformingen av de animerte figurene er svært barnerettet, og både musikk og aktiviteter appellerer nettopp til barn. Happy Studio må på denne bakgrunn anses som markedsføring særlig rettet til barn under 13 år av Happy Meal.

Ved revisjon av MFUs retningslinjer i 2016, ble det eksplisitt tatt inn et forbud mot interaktive spill særlig rettet til barn.

McDonalds i Norge har tilkjennegitt at det beror på en feil at appen er kommet i norsk versjon og beklager at dette har skjedd.

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har felt McDonalds Norge for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer gjennom bruk av Happy Studio. Forbrukerrådets klage er dermed tatt til følge.

Powered by Labrador CMS