Nyheter

Matmerker forvirrer ikke forbrukeren

Bare én av ti nordmenn opplever merkejungelen som vanskelig når de skal kjøpe mat. – God matmerking er som gode veiskilt, de hjelper deg å finne fram dit du vil, sier adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist (bildet).

Publisert Sist oppdatert

En fersk spørreundersøkelse gjort av Norstat viser at bare én av ti forbrukere syns de mange merkeordningene for mat gjør det vanskeligere for dem å orientere seg i butikken.

35 prosent synes faktisk at matmerkene gjør det lettere for dem å velge mat i butikken. Halvparten av oss har ikke tatt noen standpunkt hvorvidt merkene gjør det lettere eller vanskeligere å orientere seg i butikken.

Hele poenget med merkeordninger for mat er jo at de skal gjøre det enklere for forbrukerne å velge de to sekundene de bruker på bestemme seg foran butikkhyllen. Dette resultatet viser at folk i hvert fall ikke blir forvirret av de merkeordningene for mat som finnes i Norge i dag, sier adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk.

De yngste har størst nytte av merkeordninger

Spesielt de yngste synes merkeordningene gjør det enklere for dem å finne fram i butikkhyllen. Blant de under 30 er det hele 48 prosent som mener merking av mat forenkler handleturen.

Jeg leder jo en stiftelse som merker mat gjennom merkeordningene NYT NORGE, Spesialitet og Beskyttet Betegnelse, så det er vel ikke overraskende at jeg blir glad for et slikt resultat, sier Nina Sundqvist. Og avslutter; Vi skal ta utfordringene med å utvikle våre merkeordninger slik at de blir enda tydeligere og gir forbrukeren en enda bedre hjelp i hverdagen.

Undersøkelsen ble gjennomført i slutten av juni av Norstat for Matmerk, i et representativt utvalg på 2095 personer.

Nøkkelhullet er en offentlig merkeordning for matvarer. Merkeordningen skal gjøre det enkelt å velge sunnere matvarer som inneholder mer kostfiber og mindre fett, sukker og salt.

Powered by Labrador CMS