


Nyheter
– Umami Arena er en fin møteplass for å treffe de profesjonelle innkjøperne som er opptatt av det som er genuint, sier Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat i en pressemelding.
– Dette er en arena for profesjonelle matbevisste aktører, og det er stor spennvidde i dette markedet. Det at lokalmatprodusentene møter mange som også formidler råvarer gjennom hotell, restaurant og kantine, gjør at det er et sted hvor veldig mange lokalmatprodusenter ønsker å være. Ofte ligger de profesjonelle bedriftene i nærhet til der lokalmatprodusentene selv har sitt virke. Mange av dem er ikke de største produsentene, likevel klarer de å produsere nok til hotell- og restaurantmarkedet i det området der de hører til, sier Sundqvist.
Hanen og Stiftelsen Norsk Mat er i samarbeid prosjektleder for lokalmatprodusentenes deltakelse på messen i 2025.
– Hvis man bruker de 3-4 dagene aktivt, noterer og følger opp de kontaktene man har fått i etterkant, vil man raskt tjene inn igjen både timer og kostnaden man får ved å delta og mere til, sier daglig leder Bernt Bucher-Johannessen i Hanen.
På nettsiden lokalmat.no ligger per i dag 513 produsenter inne.
– Dette kan variere noe. Det fordi vi har noen krav til hva som skal til for å synliggjøre seg på våre nettsider lokalmat.no. De må kunne dokumentere at de har alt på «stell» med tanke på internkontrollrutiner, matsikkerhet med mer. Det skal ikke være noe slurv i svingene, forklarer Nina Sundqvist.
Nina Sundqvist understreker at de stadig blir proffere. Under årets messe hadde de et godt merket fellesområde for lokalmat hvor 67 lokalmat-utstillere fra hele landet var til stede. Det er ny rekord.
– Vi har fått god støtte av Innovasjon Norge for å synliggjøre oss i år. Vi har ambisjoner om å øke antall deltakere i 2025, dette fordi vi har så stor pågang fra produsenter som gjerne vil være til stede på denne arenaen.