


Nyheter
Hensikten med undersøkelsen er å sikre en dypere forståelse for forhandlingssituasjon og samarbeidsklima mellom kjeder og leverandører i dagligvaremarkedet.
Undersøkelsen gjelder også tilstøtende næringer, som kiosk og bensin med handel av dagligvarer og kioskvarer, bredsortiments-butikker og lignende, skriver Dagligvaretilsynet på sine nettsider.
Dette er den første kvantitative undersøkelse om samarbeidsklimaet mellom aktørene i dagligvaremarkedet. Undersøkelsen er anonym.
Utgangspunktet er Lov om god handelsskikk, der målet er ryddigere forhandlinger i dagligvarebransjen og mer forutsigbare avtaler mellom dagligvarekjedene og deres leverandører.
Tilsynet inviterer personer i bedrifter «som har solgt til en dagligvarekjede/detaljist eller kjøpt fra en dagligvareleverandør siste 12 måneder».
Tilsynet ønsker så stor deltakelse som mulig fra både leverandør og kjeder, altså personer som selv har deltatt i forhandlinger i løpet av de siste 12 månedene:
Her kan du melde deg på undersøkelsen.
Undersøkelsen gjennomføres og rapporteres i samarbeid med Kantar Public.
– Undersøkelsen vil ligge åpen fram til begynnelsen av august, opplyser prosjektleder Marit Gjølstad i Kantar til Mat og marked.
Dersom det fortsatt er behov for flere svar på undersøkelsen, kan perioden bli forlenget.
Modellen for undersøkelsen er av typen som gjøres årlig i Storbritannia. Der heter den The Groceries Code Adjudicator (GCA), som danner selve kunnskapsgrunnlaget for hvordan britene håndhever den britiske varianten om loven om god handelsskikk.
Administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke sier til organisasjonens nettside at «undersøkelsen vil få stor betydning for håndhevingen av Lov om god handelsskikk».
– Vi anbefaler alle mat- og drikkeprodusenter som er leverandører til de tre dagligvaregrupperingene og andre dagligvarekjeder og butikker, om å besvare undersøkelsen. En god kartlegging av samarbeidsklimaet i dagligvaremarkedet vil være viktig støtte til Dagligvaretilsynets oppgave med å bidra til ryddigere forhandlinger i dagligvarebransjen. Dette vil bidra til mer forutsigbare avtaler mellom mat- og drikkeprodusentene og dagligvaregrupperingene, sier Brubakk.