


Nyheter
Starbucks var på det tidspunkt sterkt angrepet på de samme sosiale medier fordi fargen (bildet under) ble tolket som et angrep på den tradisjonelle julefeiringen.
American Family Association (AFA) oppdaterer årlig sin egen liste over nasjonale selskaper alt etter hvor julevennlige de er den såkalte ’snill-eller-uskikkelig’-listen. Det hentyder til julenissens oversikt over snille og slemme barn. AFA vurderer hvordan kjedene bruker julen i markedsføringen og møtet med kundene. Bruker de julepynt og -symboler i reklamen, havner de på snill-listen. Overser de julen, havner de på uskikkelig-listen.
Starbucks-kafeene havnet som vanlig i kategorien for tvilstilfeller, det vil si selskaper som i USA angivelig sjelden bruker julen i sin reklame. Og i år er det nettopp Starbucks som har utløst det som er blitt den årvisse debatten om julefeiringen og tradisjonelle julesymboler.
Begrunnelse: Årets julekopper fra kaffegiganten er bare røde og helt uten symboler som kan knyttes til religiøs eller tradisjonell, sekulær julefeiring. Intet glitter, ingen stjerner, ingen reinsdyr, ingen snøfnugg og ingen tekst som sier noe om høytiden.
«Brygger Starbucks opp til krig mot julen?» spør Christian Science Monitor i en overskrift. Selveste Donald Trump og skuespilleren Rom Lowe har sluttet seg til kritikerkoret.