


Nyheter
Det fremgår av et portrettintervju i Aftenposten. Nylig ble han steinrik for 2. gang da Espresso House ble solgt med milliardfortjeneste til et equity fund. Da dryppet det på toppsjefen som også var inne på eiersiden. Første gang han kunne putte en gevisnt i hundremillionersklassen på bankkontoen, var da han og medgründerne solgte Deli de Luca til NorgesGruppen for ni år siden.
I portrettintervjuet heter det: “Som tiåring snekret han sin egen bod og solgte saft i gatene til ti øre glasset. Han plukket bringebær i veikanten og solgte til 2,50 kroner kiloen. Det var vaskejobber, sjåførjobber og jobb på slakteri.
Om somrene, mens han gikk på Handelshøyskolen i Bergen, drev han sin egen kro på Sørlandet. Han sto på kjøkkenet og lagde maten, serverte, lagde kalkyler, sto for innkjøp, drev markedsføring og hadde ansvar for fem ansatte.
To fridager på tre somre. Slik drev han på til omsetningen hadde doblet seg.”
“Espresso House er Nordens største kaffebarkjede med 193 kafeer i Norge og Sverige. I fjor fikk kjeden 14 nye filialer i Norge. I år kommer åtte til.”
“- Først Deli de Luca, nå Espresso House. Synes du dette bidrar positivt i bybildet?
- Jo da, vi skal ha mangfold og godta alle disse små og fancy butikkene også videre. Men problemet er jo at folk ikke handler nok på dem.
- Det er ikke uten grunn at en kjede gjør det bra. De drives rett og slett bedre. Den som påstår at vi ikke har bidrar til mangfold, bør sette seg inn i hvor mange nye produkter vi importerte de første årene i Deli de Luca, sier han og legger ut på et foredrag om vareutvalg, nyansert debatt, kvaliteten på kaffe og kakeoppskrifter,” heter det i portrettintervjuet med Aftenposten.