KBS

Bestselgeren: – Ja det er baconpølse, erklærer kjøpmann Ole Martin Jørgensen hos Narvesen Oslo Sentralstasjon.

Inviterer til pølsefest med ny disk

Narvesen Oslo Sentralstasjon er bygget om og har fått en ny varmmatdisk. Her ligger pølsene bokstavelig talt i sentrum.

Publisert Sist oppdatert

­– Inventaret var gammelt og trengte fornyelse. I tillegg trengte vi en butikk som i større grad reflekterer folks behov i 2024, sier kjøpmann Ole Martin Jørgensen.

Det innebærer blant annet en utforming av butikken som i større grad får frem mat og drikke. En annen endring er Norsk Tipping og Rikstoto som er forsvunnet ut.

Kortere disklinje

Oppgraderingen ble ferdigstilt i midten av november. I butikkens nye drakt er varmmatdisken i den ene enden av lokalet et tydelig trekk. Disken er kortere enn før, og har fått oransje elementer som er vanskelige å unngå for øynene.

– Før hadde vi en linje med både kalddisk og kakeskap. Nå er disken mer kompakt med pølsedisken som det sentrale element, forklarer Ole Martin Jørgensen.

De gamle diskene bestod for en stor del av metall og glass og gav ikke så godt innsyn til maten som den nye.

Mest baconpølse

Varmmat-menyen til Narvesen Oslo Sentralstasjon består av pølser, pizza og panini. Pølsene dominerer med en omsetning dobbelt stor som pizzaomsetningen.

– Bestselgeren vår er baconpølse. Den tilhører topp 5 blant alle produktene våre, fremholder Ole Martin Jørgensen.

Boller går det mye av, og blant mat generelt troner bakervarene på toppen, etterfulgt av pølsene.

Pølsesortimentet er det samme som før med ni varianter.

– Etter baconpølsen følger grill og stor bacon som de største, men vi opplever også god vekst for kylling chipotle-pølsene, forteller kjøpmannen, som har notert seg at alle kundetyper langer innpå med pølser på hverdager.

– I helgene er det flest pølsekunder blant dem som har vært på byen, konstaterer han.

Mer synlig og kompakt: Den nye varmmatdisken hos Narvesen Oslo Sentralstasjon er kortere enn den gamle, og har oransje elementer som er vanskelig å unngå for øynene.

Åpen nesten hele døgnet

Et bredt spektrum av pølsekunder krever at tilbudet er diversifisert.

– Vi har noe for enhver smak, som for eksempel veganpølser. Generelt ser vi at kundene har blitt mer opptatt av dyrevelferd og bærekraft, fremhever Jørgensen.

Tilbehøret bidrar også til variasjon med både fint og grovt brød, lomper, rømme og dressing. Kjøpmannen har fullt sortiment i disken i så mye av åpningstiden som mulig som sin ledestjerne. I praksis betyr det mellom klokken 0430 og 0115 neste dag.

Den som satte sine føtter på Oslo S i første halvdel av januar, kunne nyte kylling chipotle, vegan eller grønnsakspølse i Narvesens 20-kroners kampanje der de tre pølsene var nedsatt fra 40 kroner.

Færre pølsekampanjer

Halveringen av prisen fikk fart på salget, kunne kjøpmannen registrere. Uansett har det blitt færre kampanjer med pølser i den senere tid.

– Når er det gjerne to ganger i året, sier Ole Martin Jørgensen, som i stedet har fått flere kampanjer for sunnere produkter som bagetter, rundstykker og salater.

– Er Oslo S en særlig gunstig beliggenhet for pølsesalg?

– Oslo S er en særlig gunstig beliggenhet for matsalg, korrigerer kjøpmannen.

Opptil 30 prosent vekst

Mindre gunstig har det ikke blitt etter at den nye varmmatdisken kom. Både pizza og pølser har hatt en vekst på 10-30 prosent avhengig av hvilket enkeltprodukt det er tale om. Volumøkningen har vært på tilsvarende nivå.

– Her har nok den nye disken bidratt ved å gjøre produktene mer synlige, tror Jørgensen.

Noe tyder på en viss prisfølsomhet blant pølsekundene. Volumet øker i hvert fall mer enn reduksjonen av prisen. Man skal dog selge mange pølser for å ta igjen den tapte fortjenesten.

– En slik kampanje gir et mersalg av andre varer igjen, påpeker Ole Martin Jørgensen.

På et tidspunkt er prisfølsomheten meget lav når det er tale om pølser.

– Det er natt til søndag, smiler han.

Det vil si når natteranglerne skal hjem.

Powered by Labrador CMS