Nyheter

Markedsutvalget for reinkjøtt ønsker å fronte bærekraftig reinkjøtt på årets storhusholdningsmesse Umami Arena. Foto: Tom Gustavsen

Helten på vidda skal bli favoritten på kjøkkenet

En av de store satsingene på Umami Arena er markeringen av norsk, rent og bærekraftig reinkjøtt.

Publisert Sist oppdatert

­«Helten på vidda» er klare til å presentere noe av det mest unike vi har å by på innen norsk matkultur.

– Dette er smaken av vidda! Dyrene beiter i naturen, følger årstidsvariasjonene og preges av omgivelsene, sier Sissel Olsen i sekretariatet til Markedsutvalget for reinkjøtt.

– Reinkjøttet er naturbasert, ekte og smakfullt, det ønsker vi å ut med til et bredt publikum – både blant forbrukere og proffmarked, forteller hun.

Bredt samarbeid

Det er Markedsutvalget for reinkjøtt som står bak denne unike satsingen - et samarbeid som skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos forbrukerne. Dette gjøres gjennom generisk markedsføring av reinkjøtt og hvor «Rein – helten på vidda» er det samlende konseptet som brukes i all kommunikasjon.

Utvalget består av fem medlemmer: Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL) - tre medlemmer, Private Reinsdyrslakteriers Landsforbund (PRL) - ett medlem og Landbruks- og matdepartementet (LMD) - ett medlem. Landbruksdirektoratet er sekretariat.

– Dette er et godt eksempel på et bransjesamarbeid som utnytter styrken i å stå sammen om å bygge noe enda større. På denne måten klarer reinkjøtt-næringen å presentere seg som en av de mest spennende og innovative aktørene når vi åpner dørene til Umami Arena i februar, sier Torill Engelberg, direktør for Umami Arena.

Eksotisk norsk mat med århundrelange tradisjoner

– Reinkjøttet er også smaken av samisk kultur, forankret i århundrelange tradisjoner og en livsform som er tilpasset dyrene. Det er produsert under harde, men naturlige forhold med milelange beitemarker fylt av mange typer lav, urter og lyng – og på naturens premisser som gir den unike og milde viltsmaken, sier lederen i Markedsutvalget, John Anders Lifjell.

– Gjennom de siste årene har det vært en voldsom utvikling i hvordan man får en bedre utnyttelse av dyret. Det jobbes mye i bransjen med å bruke mer, at minst mulig skal kastes. De store bedriftene har som mål å bruke alt på dyret, ingenting skal kastes, sier han.

Hva står på programmet?

– Vi ønsker å få vist frem reinkjøttet og reindriften fra sin beste side, og selvsagt hva reinkjøttet kan brukes til og alle de ulike rettene man kan lage. Og det vil bli servert reinkjøtt i restauranten vi rigger opp, forteller Sissel Olsen.

– Dette vet vi er veldig populært, så alle som ønsker å smake på reinkjøtt kan reservere bord ved å ta kontakt med restaurantsjefen på standen, eller ved å ta kontakt med en av bedriftene som deltar sammen med oss på standen - Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS.

For kontaktinformasjon, sjekk ut utstillerlisten her.

Satser på unge reinsdyrkokker

Umami Arenas tema er Kraften til å ta Norge videre spesielt innenfor områdene arbeidskraft, skaperkraft og bærekraft.

Hvordan jobber dere innenfor disse områdene?

– Markedsutvalget ønsker å være med på å bidra til rekruttering i yrket. Vi prøver å bruke unge reinsdyrkokker så langt det lar seg gjøre, og blant annet har vi delt ut prisen for årets unge kokkelærling. Prisen i 2020 ble gitt til Brita Stensgård som også skal være med å jobbe i restauranten på Rein – helten på vidda, under dagene på Umami Arena, avslutter Lifjell.

Umami Arena blir arrangert 14. – 17. februar 2023 på Nova Spektrum i Lillestrøm.

Powered by Labrador CMS