


Nyheter
På landsbasis i Norge er cirka 15 prosent av kaffebarene eid av kaffekjeder. 85 prosent er hva som kalles selvstendige kaffebarer, skriver FASTFOOD under ‘Kaffenytt’ i sin siste magasinutgave.
I forrige måned åpnet Starbucks (bildet) sin kaffebar nummer to i Stavanger, med stor festivitas i den gamle Sparekassen på Domkirkeplassen. Den første åpnet i Ipark på Ullandhaug i fjor høst. Den nye kaffebaren ledes av butikksjef Pernille Hartmann Nilsen (30).
Det er allerede tett mellom kaffebarene i Stavanger. Coffeeberry, Steam, Joe & The Juice og Wayne’s Coffee er bare noen av stedene hvor de serveres kaffe fra baristamaskin. I høst planlegger Norges ledende kaffebarkjede, Kaffebrenneriet, å åpne sin første avdeling i oljebyen.
Espresso House i Norge har økt fra tre til 18 filialer siden januar i fjor. Disse eksemplene forteller mye om et marked i sterk utvikling. Espresso house fikk for øvrig ny eier helt nylig.
Les hele ‘Kaffenytt’ I magasinutgaven. Tegn abonnement: fastfood@medievekst.no